Filter in effect:

(anyone) 
[fs:1]
Tomáš Szépe [fs:1]



mám tendenci v tom záběru pořád "něco" hledat, ač tuším, že tam nic k nalezení není a původní úmysl byl čistě výtvarný. A po čistě výtvarný stránce mě tento záběr míjí.



nevím jak, ale připomnělo mi to polskou vlajku v černobílé verzi a ta krajina působí jako do ní vložená, která ostatně to Polsko taky evokuje, a když koukám na místo pořízení, tak jsem vlastně až tak daleko od pravdy nebyl. Každopádně je to příjemně výtvarný a v horkým létě i osvěživě melancholický.



zajímavé kavárenské zátiší a ten nařasený ubrus je skvělý detail, ale na můj vkus (a s ohledem na Tvé jiné fotky) působí celková tonalita příliš temně nehledě na v černi utopené opěradlo pravé židle. Taky kompozice mi celou fotku táhne moc doprava, což mi právě tady nepřijde úplně optimální.



pecka!
je to prostě úplně skvělý!



hodně fajn to je. ale pořád mám pocit, že pravá strana nějak nekoresponduje s levou, oboje to působí jinak kontrastně a světle a nějak se mi to v tom celku prostě trochu nezdá.



Tomáši, já Tvoji práci nechci nijak znevažovat - naopak, nicméně upřímně jsem přesvědčen, že obecně každý autorský styl je vlastně specifický vizuální algoritmus, který je svým způsobem naprogramovatelný a tedy i napodobitelný. Příkladem budiž napodobitelé Becherů, Sudka (typicky třeba Helbich) nebo malířství - dnes by každý dobrý student malířství na akademii dokázal dobře reprodukovat všechny známé směry, protože je zná - a Pollocka bych dokázal napodobit dost možná i já. :) Kromě toho mám vážné pochybnosti, jestli formu (ve smyslu vizuálního algoritmu) většina autorů nepoužívá spíše pod vlivem okolností a prostředí než na základě svého (nezávislého) vkusu či invence, což rozhodně souvisí s Tvým postojem k současné fotografii, ale to by bylo na delší povídání stejně jako otázka esence fotografie, která mě také nesmírně zajímá.



stando, ja jsem se prave snazil rict, ze zadny takovy algoritmus neexistuje, protoze kazdy jednotlivy obrazek vznika postupem vyplyvajicim z konkretniho vizualniho zameru, ktery s danou scenou mam, a ne jako vystup jakyhosi automatizovanyho workflow. znovu tedy pisu - v zadny casti procesu automaticky nezaclenuju zadny upravy nebo manipulace.

trefne poznamenavas, ze to, co produkuju, je po vizualni strance blizko necemu, co tu uz bylo v 70. letech (koneckoncu zrovna henry wessel je mozna muj vubec nejoblibenejsi fotograf), ale zaroven me uprimne fascinuje, ze byste si ty nebo kdokoliv jiny mohli myslet, ze napodobit treba prave wesselovu vytvarnou signaturu by slo nejak mechanicky. jasne, relativne snadno muze autor nekoho naucit vsechno, co vi o expozici, volani, zvetsovani i skenovani, ale jen velmi tezko muze predat svoje videni, vkus nebo vizualni preference, a prave tyhle drobnosti jsou tim hlavnim, co krome esence (o ktery doufam stale nemluvime) urcuje i formu.

na druhou stranu, umim si predstavit, ze by mozna slo udelat filtr, kterym by se dalo prejet [skoro] cokoliv s tim, ze 95 % neprebrany verejnosti by pak nepoznalo rozdil. a bohuzel mozna i lecko z nasich lidi tady. holt dabel je v detailech, vzdycky byl. ;)

s tou nomenklaturou se netrapme, ta byla matouci jen v tom smyslu, ze jak nejdriv vojtech mluvil o instagramu a ty nasledne o szepegramu, nebylo rozpoznatelny, jestli ty vyjadrujes myslenku separatni od ty jeho nebo jestli ji jen dal rozsirujes.



Tomáši, já myslím, že drtivá většina Tvých fotografií (těch k vidění zde na fs) se vyznačuje celou řadou společných znaků, čemuž dohromady můžeme říkat třeba autorský rukopis nebo styl. Tyto určující znaky Tvoje fotografie vymezují vůči jiným, a proto jsem si dovolil použít termín szepegram, protože po aplikaci těchto atributů na jiné fotografie vznikne podobný "vizuální efekt". Jestli to někdo naprogramuje do aplikace nebo to dělá za pomoci ukrutné spousty mikroskopických úprav v temné komoře není zas tak důležité, protože zásadní je ten algoritmus... Ovšem pojem szepegram jsem použil s notnou dávkou ironie, což pokud nebylo zřejmé, tak se omlouvám, protože vizuální algoritmus, kterým se Tvoje fotky vyznačují, čerpá z principů americké Nové topologie 70. let a autorů jako Baltz, Adams, Wessel a dalších, takže pokud by taková aplikace nakonec přece jen vznikla, asi by se szepegram nejmenovala...



vojtechu, vubec to neberu zle a jsem rad, zes' to takhle rozepsal, protoze teprve ted chapu, jaks' to myslel. jsem vdecnej za kazdej a libovolnej nazor, ale abych o nem moh' premyslet, potrebuju mu proste rozumet. :)

co se tyce toho vnimanyho "naboostovani" zrovna techhle konkretnich fotek, notna cast takovyho dojmu by mohla pochazet jednoduse z toho, ze ty prvni dve jsou foceny s dvouclonovou preexpozici. samozrejme pripoustim, ze i o korekcich expozice se da diskutovat jako o manipulaci, ale ja to tak nebral: svetla tam byla strasna spousta, tu scenu jsem vnimal jako skoro uplne bilou a bylo jasny, ze kdyz ji exponuju tak, jak by mi navrhoval syrovy readout expozimetru, nebude mit vysledek s tou realitou, jak ji vidim, spolecnyho celkem nic...



Tomáši, já s tebou v 90 % textu bezpochyby souhlasím. Nezakrývám, že mám pokřivené vnímání ze školy nebo z čehokoliv jiného. Píšeš tu o snaze "poctivě, verně, neznasilneně, tonáně neutrálně zachytit scénu", kterou respektuji. Můj komentář se týká toho, že mi to tak prostě nepřipadá. Přijde mi, že i v té temné komoře nebo u skenování (nejsem žádný wizard, ale docela mám ponětí) na to strašně tlačíš, až to imho vypadá přesně jako negace toho, o co píšeš, že se snažíš. Já uznávám ten "pure craft" a u fotek ho doufám dokážu ocenit. Nepřeběhl jsem Becherovi rychlostí světla, protože by mi snad přišli málo efektní nebo tak něco. Baví mě na takové věci koukat dlouho a nemusím se do toho nijak nutit. Takže tak, instagram spíš ve smyslu přeboostění než efekt lusknutím prstu. A neber to zle.



alright, udelam vyjimku ze svy zasady a vymacknu se k tomu nesmyslu s instagramem.

je pro me tezky odhadnout, jestli/nakolik si tu nekdo mysli, ze to, jak ty moje zvetseniny - resp. jejich skeny - vypadaji, je vysledkem nejakyho automatizovanyho workflow nebo dokonce jakyhosi vyraznyho, celoplosnyho, jednoduse aplikovatelnyho efektu. rad bych doufal, ze na fstopu nikdo, ale doba je i v tomhle smeru uplne jebnuta a osazenstvo se nam tady za ty posledni roky dost obmenilo, takze fakt netusim. u vojtecha, kdyz to prve zminil, sem si byl jisty spis nemotorne vyjadrenou alegorii a/nebo nadsazkou nez cimkoliv jinym, ale jak ten svuj nazor pak jeste rozvedl, ta jistota me docela presla.

neni se co divit, ze v ty zaplave ukrutnyho tiskovyho marastu na soucasnych vystavach (a skolach!) se vnimani standardu v provedeni fotografie posouva. snaha o poctivy, verny, neznasilneny, tonalne a barevne neutralni zachyceni sceny muze ted predstavitelne vzbouzet dojem efektu, protoze nic podobnyho momentalne neni bezne k videni, pricemz chybejici povedomi o pouzitych principech primo vede na dojem "wow, it must be magic!" jasne, zni to trochu prehnane, ale zrovna ted nedavno sem se setkal i s predstavou, ze nektery ty moje sedo-stribrnny fotky jsou takhle svetly, protoze jim prislusne nakladam ve photoshopu.

fotografove maji k dispozici cim dal tim sofistikovanejsi gear, ktery pouzivaji cim dal tim min efektivnim zpusobem. zda se, ze vseobecny vzdelani co do fundamentalnich fotografickych principu a co remesla celkove upada. ted jsem nekde cet' glosu, ktera trefne poznamenavala, ze u jazykovy korektury bylo jeste pred 10-15 lety tezky najit siroce publikovany text, ktery by neprosel profesionalnim ucesanim, zatimco dnes je tezky najit takovy, ktery by alespon daval smysl. u prezentace fotky to osobne nevnimam jinak. ten upadek je z myho pohledu naprosto sileny. :/ o jeho duvodech ale spekulovat nechci, to by koneckoncu dalo na obrovskou separatni diskuzi, kazdopadne pokud tohle moje rantovani nekomu zpusobuje nejakou rezonanci, doporucuju pokracovat treba tady: http://www.kenrockwell.com/tech/everything-sucks.htm. (sample: "cars suck because no one can figure out how to tune the radio any more. if the radio has a knob on it, you can bet that it has nothing to do with tuning or with the volume control.")

ale zpatky k tem efektum. zadny szepegram by vzniknout nemoh', protoze jeho princip nejde popsat. jak jsou moje fotky provedeny je vysledkem serie drobnych-az-mikroskopickych uprav v celym procesu od zalozeni filmu az k rucnimu udolavani prilis svetlych, jednotlivych pixelu ve finalnich sken'o'zmenseninach. v zadnym momente na nic zvlast netlacim, nic neohybam. nemam zadny tajny trik, kterym bych udelal puf, hura, a ted to vypada skvele. jen znam svoje filmy, znam svoje papiry, znam svoje vyvojky; od roku 2005 s pomoci lubose vlka piluju skenovaci proces; pro skenovani vyrabim specialni zvetseniny. casto mam jeste pred stiskem spouste v hlave jasnou predstavu o tom, v jakym segmentu ma byt fotka jak svetla a jak kontrastni. nefotim proti bily stene bez expozicnich korekci, protoze neziju v iluzi, ze dostatecne moderni fotak muze tusit, ze pred objektivem zrovna neroste referencni, 18%-sediva struktura... atd., atd. "no complex vectors, no magic environment map, no tricky gouraud, just x14". :)

jeste radsi aby nedoslo k nedorozumeni - komentuju tady pouze provedeni, tiskovy vystup, sken, reprodukcni remeslo. esenci fotky jako takovou - namet, sdeleni, kompozici apod. - v tomhle povidani naschval uplne vypoustim.



pizza se štěrkem jako kompoziční cvičení - být Tvůj učitel, dám Ti jedničku s hvězdičkou.



sázím dvěstěpádesáttři rupií, že do roka a do dne se objeví aplikace szepegram a Tomáš se pak stane celosvětovou ikonou podobně jako Andy W. (ostatně oba mají řadu až nápadně podobných rysů...).
První dva záběry jsou očekávatelné, první velmi příjemný postavený jen na tonalitě, druhý záběr je v našich končinách vyloženě klišé, kterou ani "szepegram" nezachrání, a třetí jak ze srazu temnokomorníků, to znamená jako že fajn, ale nikdy bych nevěřil, že to Tomáš takhle vyfotí.



První mě baví. Druhá mi přijde jako "fotkaznutnosti", jako že když tam ten kůl (sloup) v plotě je, tak se musí odfotit a pokud možno, tak na střed. Třetí je parádní a líbí se mi hodně. Působí na mě tak klidně, ladně... prostě fajnovka.

Mimochodem, neumazal jsi u všech fotech techcniké info - jako na jakej film, čím a tak? Mě bavilo si to číst. :)


fstop-3.6.10.1/eloise-2.4.15.9
Comments, page 15/209

Page
15