Published on, medium:
2006-02-09 08:55, film: 35mm
Tech. data:
kinoemulzní aparát: Pentax ME Super
záklopka: Seiko MFC-E2
subjektiv: SMC Pentax-FA 2/35
emulze: Ilford HP5
záporná vývojka: Kodak D76 (v laboratoři)
komorní přístroj: Meopta Opemus 5a + barevná hlavice
(pilníkem zvětšený plechový rámeček - cca 26x38 mm)
světlocitlivý tapír: Agfa Multicontrast RC 13x18 cm
kladná vývojka: Tetenal Eukobrom (v temné koupelně)
placatý A4 snímač: Plustek OpticPro 9636T
číslicové úpravy: retuš smetí, křivice tónů, zbystření apod.
Remarks:
Salsa Karneval, Praha, červen 2005
pes: zatímco v prvním výcvaku volné série Horečka sobotního odpoledne
http://www.fstop.cz/e-fs?cf=fstop.cf&s=V&I=4913
jsou vycvaknuty přípravy na karnevalový průvod v Říční ulici poblíž Kampy, obě dnes odeslané verze II (II + II b) zobrazují pokročilé stádium onoho tropického dne: bylo již po dešti a poněkud unavený průvod odpočíval za rachotu salsy v blízkosti stanice metra Anděl na Smíchově...
;o))
Nr. of views, unique comments/unique views:
4178, 22/76 (28 % have commented)
Social bookmarking:
to, co jsi sepsal, je velmi blizke vyjadreni myslenky, ktera mi skrabala na lebecni kost hieroglyfy, ktere jsem dost dobre nedokazal vlozit do slov. dekuji, ze jsi to dokazal popotahnout az sem.
a jeste jednou si dovolim poznamenat, ze prave na tech tvych poslednich fotkach obdivuji prave ten zvlastni zpusob, jakym dokazes pro mne nepouzitelne kulisy vyuzit.
Snad se s jejich pomocí něco rozmotalo (pokud se to ještě více nezamotalo... ;o))
pes: ale jakápak starší tvorba? ...vždy jen náhodné výcvaky...
a jedním zavytím připojuji omluvu za to, že asi ošest nedokážu teď hned odpovědět na všechny dotazníky...
nyní se pokusím něco jen velmi stručně kváknout k názorům, které zřejmě nejviditelněji prezentuje Ondřej Kratochvíl:
a: již delší dobu opakovaně vykvakávám, že letišťofky (a také oceánofky apod.) jsou v určitém smyslu podvod. Totiž pokud jsou k dispozici kulisy s čistým horizontem (širé moře/čisté letištní plochy) tak výcvak většinou působí tak nějak efektně. V popředí se může dít celkem cokoliv (například pilot běží s kusem letadla a za ním je ten hezky rovný horizont s dramatickou oblohou, dítě pouští draka proti obloze, potápěčka postává u vizuálně vymeteného pobřeží apod.) a snad vždycky to působí více méně graficky elegantně. Zkrátka žádný svinčík ve smyslu kulisovém. A často mne přepadá pocit, že kulisy jsou pro grafické vyznění fotky důležitější, než samotný „hlavní“ objekt.
Zkuste si představit ty všechny letištní osoby a jejich letištní rekvizity v neletištních kulisách – například v obrazově složité městské zástavbě. No, asi by to byl většinou nepřehledný humus, že? Takže z této představy vyplynuje, že vycvakávání na letišti je zákeřnou výhodou a téměř podvodem, zatímco vycvakávání ve městě je velikánským grafickým handicapem (myšleno obecně; výjimek je samozřejmě mnoho)
b: život je plný paradoxů: o tom Ondřejem odkazovaném letištním výcvaku (dívenka s drakem proti tmavé obloze) jsem cca rok pochyboval, zda jej vůbec odeslat. Říkal jsem si v uchu cosi jako: „...nojo, co s tím...? ...taková normální letištní efektofka... ...sice pěkná obloha a snad i nějaká dynamika, ale jinak prázdné, žádný fórek...“ A asi po tom roce (či půlroce – teď nevím přesně) jsem si v uchu kvákl cosi jako: „...hm, tak když teda teďka nic jinýho nemám, tak já ji teda odešlu...“
Ale že bych si tohoto letištně-dračího výcvaku nějak zvlášť cenil, tak to asi ne... Ani jsem neměl chuť jej zvětšovat na baryt...
A nyní ten slíbený paradox: když jsem odesílal Horečku sobotní noci I, II + II b, tak jsem si v uchu kvákal cosi jako: „...nojo, pěknej svinčík, ale to nevadí, o ty momenty se musím podělit...“
A předpokládal jsem, že tato volná série způsobí všeobecný chichot... ;o))
Zkrátka k těm městským (i když kulisově zasvinčíkovaným) výcvakům se asi hlásím tak nějak více. Možná i pro to, že jsou neopakovatelné. Pohledy Sluníček do zpětného zrcátka CV2 se už zřejmě opakovat nebudou, a pokud budou, tak tam pravděpodobně nebudu s foťákem...
Kdežto ty drakovky/letišťovky se lze pokoušet tak nějak vycvakávat znova, znova a znova, a doufat, že dojde k nějaké konstelaci na kinoemluzním políčku. Ji sice možné, že se mi nikdy žádná koukatelná letišťovka nepodaří vycvaknout, ale je zde ten pocit, že to lze zkoušet (pravděpodobně i příští rok bude někdo na podobném místě pouštět draky atd.). Avšak na Sluníčka u zrcátek apod. už mohu jen vzpomínat. Takže i když je na nich svinčík, tak si vážím toho, že mne tenkrát bylo umožněno být u toho a děkuji za to.
c: no, a ještě k té tonalitě anebojaksetonazývá: jsem barbar křížený s polotónovým maniakem. Většina z vás toho ví o fotografii mnohem více než já, a to jak ve smyslu technickém, tak i kulturním.
Neexperimentuji. Mám několik starých foťáků které mám rád, nějaké ty čočky (nejraději 35 mm) a používám jen tři druhy filtrů před čočkou: pomerančový, citrónový a nadfialový (nadfialový jen jako mechanickou ochranu čočky)
I když před lety jsem si emulze vykřičoval zásadně sám (např. ty starší z Paříže), tak z důvodů výhradně neurotických poslední léta nosím emulze do laboratoře, kde jsou vykřičovány vývojkou Kodak D76. Mám šlak ještě cca deset balení Orwo A03 (záporná vývojka v prášku) a tak se děsím, až budu vykřičovat emulze Orwo 22, které jsem dostal od Tomáše Szépeho (Tome, díky! ;o)
Při zvětšování se vždy smažím (kromě nezbytného nadržování ploch), aby nebyly slité stíny a vypálené bílé. Nic zvláštního s nimi nečuním. Veškeré fotečky pro skenování již od začátku vlčího strašení na internátu (fotografických serverech) čuním na měkčí gradaci, aby se po naskenování neslily černé a bílé. Přidat kontrast v počítadle není problém, ale u svých výcvaků nemám rád příliš kontrastování a tak raději volím škály šedi.
Monitor mám stále stejný: jede o 15 palcový LCD displej (15 palců úhlopříčka – snad to měřím správně), tvořící součást jedné takové stále stejné notovéknihy... ;o)
Veškeré číslicové úpravy mne naučil Tom B/W Barva... (Tome, Díky! ;o)
d: Ondřeji, Tebou odkazované porovnání:
Sluníčka:
http://www.fstop.cz/fstop/imgrepo/0/118/FFc.jpg
versus
letištní drakovka:
http://www.fstop.cz/fstop/imgrepo/0/118/8hSGkNTJ.jpg
považuji za svérázný humor...
Tento výcvak je mírně podexponován (navíc po zvětšení se zcela ztratila kresba vlasů dívenky a zůstal jen jeden černý flek apod.)
Ale jo, myslím, že snad částečně rozumím co máš na mysli... Ale to dělají ty mraky... Prostředí... Konkrétní světlo apod... Není v tom žádné kouzlo... Jen působení Náhody... Zkrátka konkrétní prostředí v konkrétním světle...
pes: a vy někdo v těch dvou odkazovaných vidíte nějaký zásadní rozdíl ve smyslu odstupňování šedi? Přiznám se, že mne to přijde tak nějak nastejno: z bláta do louže...
To jsem teda blázen.
;o))
a ty moje fotky vypadají priblizne stejně, dokonce téměř stejně.. situace i tonalita, podání..
Tehdy strašně pralo slunce, nikde ani kousek stinu, = ne moc idealni podminky na foceni (apx100@rodinal 1:50) abych ty kontrasty alespon nejak ukrotil, taxem musel zvetsovat na velmi mekke gradace a paxem nebyl spokojenej, protože ja jsem kontrastofil..
zvětšil jsem si jenom pár zkoušek a nechal toho
----
tady se mi líbí ta vtipná situace, hezký lidský oKAMŽIK (caps lock)
je to tiché nekřičící foto, jak z 60. let
zkusim se s tim smirit... ale jak jsem psal... proste me mrzi ze uz tyhle posledni fotky pro me nejsou tim, cim byly ty starsi........ at je to cimkoliv, a tahle technicka velezmena muze byt jedna z veci....
http://www.fstop.cz/fstop/imgrepo/0/118/FFc.jpg
a
http://www.fstop.cz/fstop/imgrepo/0/118/8hSGkNTJ.jpg
by snad videl i slepej ;)
(mezi prvni a jakoukoliv starou fotkou, dokud lubomir zvetsoval na svem starem zvetsovaku s kouzlem, a pouzival klasicke emulze s kouzlem)
preci vim ze papir je papir, a monitor monitor ne?
ja myslim, ze vlcek umi dodrzet standard postprocesu, ze se mu nezhorsil zrak(abych te lepe videla:) a ze hodnoti vysledky na monitoru, proto se ptam jestli neni jiny jeho monitor
a koncim, a ty uz toho nech, si pripadam jak Fikacek uz
zase se mi to zda spatne... zmatene, nekouzelne..... prehrsel moc prvku v jednom zaberu... prehrsel moc zkomprimovane tony.... achjo, kde jsou stare dobre casy :(
mne to vrta hlavou proste
takze tak no :)
vis co ale, musim se zeptat, , nevymenil jsi monitor Lubosi, nebo jiny clanek postprocesu ?
par tvych poslednich fotek, vlastne temer vsechny po tom novorocnim kocourovi pro mne (ne uplne pokazdy) ztratily trochu(nepatrne, ale presto) neco z toho kouzla tvych drivejsich svetelne(tonalne)vymazlenych obrazku ?
libi se ....sobe.... snad i ostatnim :o)
fajn..libi