[Varenští řemeslníci]
[close verbose info panel]                 Title: Varenští řemeslníci [goen]

 

[fs:238]
Author: Štěpán Kačena
Portfolio: (not in any portfolio)

Publicity level:

Set visible to non-members
Commenting: Set commenting allowed
Highlight:
No
 

Published on, medium:
2009-12-23 17:41, film: 35mm

Tech. data:
olympus om4

Remarks:
Soubor vznikal během letošního podzimu v bulharském přístavním městě Varna. Téma jsem pro sebe objevil při návštěvě krejčovského ateliéru Momčila Ivanova, ke kterému mě zavedl kapitán Kostov kvůli opravě starého šicího stroje. Na Ivanovův portrét jsem se rozhodl navázat a spolu s Kostovem jsem začal cíleně vyhledávat a navštěvovat další řemeslníky, z nichž mnohé znal můj průvodce osobně. Osudy některých, jako třeba hodináře Piuzanta, který byl ve svém životě boxerem i operním pěvcem, byly téměř filmové. Rozhovory v ateliérech a dílnách mi poodhalily často nevšední životní příběhy portrétovaných. Z jejich promluv prosvítala zkušenost, nadhled, ale nezřídka i smutek mistra, který řemeslo zdědil, ale nemá jej komu předat. Doufám, že z potrétů je alespoň trochu cítit noblesa lidí, kteří dobře rozumí pohádkovému rčení o tom, že řemeslo má větší váhu než carská koruna.

Ještě popis k první fotce, na které je Zámečník:

Dimităr Gionev pracuje jako brusič a zámečník od roku 1990, od té doby, co přišla demokracie, jak říká. Předtím pracoval v továrně, v šedesátých letech také dva roky v Československu. Se svým tehdejším kolegou Tiborem si už přes čtyřicet let slovensko-rusko-bulharsky dopisuje.

Nr. of views, unique comments/unique views:
2803, 35/90 (38 % have commented)

Social bookmarking:
 facebook     digg     delicious     reddit     stumbleupon     myspace


[Holič]
[close verbose info panel] Title: Holič [sesn]
Published on, medium:
2009-12-23 17:41, film: 35mm

Tech. data:
<>

Remarks:
Třiasedmdesátiletý Minčo Minčev se prohlašuje za největšího autoturistu mezi bulharskými kadeřníky. Cestovat autem začal už v šedesátých letech, několikrát byl i v Československu. Černobílé fotografie u zrcadla jsou z kadeřnické soutěže v Sofii, kterou vyhrál na začátku šedesátých let, a následně se zúčastnil finále ve Východním Berlíně.


[Zlatník]
[close verbose info panel] Title: Zlatník [gouk]
Published on, medium:
2009-12-23 17:42, film: 35mm

Tech. data:
<>

Remarks:
Edvard Keremjan pracuje jako zlatník od roku 1972. Kromě toho se živil také jako kameraman a potápeč. Jako jeden z mála portrétovaných má i svého učedníka, do tajů řemesla zasvěcuje v ateliéru Zlatý skopec svého synovce.


[Cínař]
[close verbose info panel] Title: Cínař [oveo]
Published on, medium:
2009-12-23 17:42, film: 35mm

Tech. data:
<>

Remarks:
Cínař Ivan je z vesnice u Jambolu. Ve Varně pracuje se svým bratrancem od května do listopadu a přes zimu se živí obchodem. Ivan je ze subetnické skupiny Romů kalajdžijů/cínařů. „V Bulharsku žije hodně národů,“ říká, „a my jsme Cínaři.“


[Soustružník]
[close verbose info panel] Title: Soustružník [xihl]
Published on, medium:
2009-12-23 17:42, film: 35mm

Tech. data:
<>

Remarks:
Když jsem vešel, znělo v dílně Mardika Kirkorova rádio. Ve zprávách zrovna hlásili o turecko-arménském fotbalovém střetnutí. Mardik mi skočil do řeči s omluvou, že je Armén a že musí poslouchat. Mardik, který býval také námořníkem, převzal živnost po otci, jehož portrét je na snímku na stěně za ním. Mardikův syn žije v USA, kde pracuje jako programátor.


[Brašnářka]
[close verbose info panel] Title: Brašnářka [esli]
Published on, medium:
2009-12-23 17:42, film: 35mm

Tech. data:
<>

Remarks:
Anžela Bajadžjan pracuje jako brašnářka přes dvacet let. Když jsem ji vyprávěl o svém projektu s tím, že hledám různé řemeslníky, poslala mě za svým bratrancem soustružníkem Mardikem.


[Krejčí]
[close verbose info panel] Title: Krejčí [nrus]
Published on, medium:
2009-12-23 17:43, film: 35mm

Tech. data:
<>

Remarks:
Hluchoněmý Momčil Ivanov, kterému se říká Čil´o, pracuje jako krejčí od roku 1964.


[Hodinář]
[close verbose info panel] Title: Hodinář [kicu]
Published on, medium:
2009-12-23 17:43, film: 35mm

Tech. data:
<>

Remarks:
Do každých hodin a hodinek, které se mu dostanou do rukou si osmdesátiletý Piuzant Piuzantjan udělá malou poznámku. Když přišel zákazník s rozbitým budíkem, podíval se na zadní stranu víčka a okamžitě vypálil: „Ty jsi tu byl naposledy v roce 1996.“


[Kloboukářka]
[close verbose info panel] Title: Kloboukářka [uxeo]
Published on, medium:
2009-12-23 17:43, film: 35mm

Tech. data:
<>

Remarks:
Rodinnou firmu Bato založil pradědeček Margarity Batovské v roce 1921. Firemní obchod stojí na stejném místě po celou dobu existence firmy, která má dnes čtyři zaměstnance a čepice na zakázku si u ní nechávají šít nejenom kapitáni bulharského námořnictva.


[Fotograf]
[close verbose info panel] Title: Fotograf [fiuc]
Published on, medium:
2009-12-23 17:43, film: 35mm

Tech. data:
<>

Remarks:
Ašota Papazjana jsem vyfotografoval s jeho vlastním portrétem dcery, která nyní žije ve Švédsku. Ašot převzal ateliér po otci a dědovi, kteří byli oba fotografové.


[fs:326]

ta fotka fotografa je uzasna a prekvapuje me, jak moc hezka je fotografova fotka... :)


[fs:278]

tohle vidim vcelku pozitivne, jen teda bych to bral asi vsechno trosku vic sladeny, takto to pusobi, zes to fotil, jak si clovek stoup a uzs moc nepracoval, aby to pusobilo i po vizualni strance jako celek (po obsahove to samo jede).


[fs:240]

po posledních názorech bych rád přidal ještě ten svůj - i ze své pozice dokážu tenhle soubor ocenit, a to hodně.
že jsou takový věci k viděni leckde, a jsou součástí nějakých školních cvičení nás ví víc taky. a k tomu ještě - ty školní úkoly stojí většinou za hovno. tady bych vyhodil fotku s kloboučnicí, ten záběr kulhá víc než je zdrávo, a jsem spokojenej.
k fotografii a práci - fotografie není jen práce ve smyslu chození po štrýtu nebo bytu, focení něčeho, ve skutečnosti ničeho a kucení v kompu nebo komoře /dělám to taky/, ale třeba i v řešení nějakýho konkrétního tématu, se záměrem, práce v jasných souvislostech. tento soubor je takovým typem práce.
někdy je třeba dát si dobrou klasiku, která neexperimentuje, vejde se do všech už existujích škatulek, a která vybočuje maximálně kvalitním fotografickým zpracováním.


[fs:160]

funguje mi to, je to fajn...


[fs:118]

[fs:108]

mne sa fotky pacia.
citit z nich uprimny pristup k portretovanym.
urobil si to, ako naj si vedel.

neviem co tu ludia ocakavaju od fotky, asi su unudeni a cakaju nejaku bombu.
toto nie je experiment.
nieje to pre mna ani fake.
toto je len to, co je...
a je to dobre.


[fs:127]

ty vole :))
pracanti
tohle si tome, a kristynko ty taky, precti (prectete) nekdy po letech, az nekdy budes konecne dlit nad vyznamy, nad veci,
ty "delniku fotky" :)


[fs:242]

pre mna je to ohromna clovecina, paci sa mi to aj na druhy pohlad a nemam dovod tomu neverit.


[fs:99]

[fs:102] pro mě to hlavně není nic nového, spíš naopak, velmi starého. portrét v přirozeném prostředí. studenti to mají v ostavě za úkol každý rok, viz http://sus-foto.blog.cz/0906/portret-v-prirozenem-prostredi.
celý náš ročník má takovýhle soubor, někdy 1999/2000 tuším.
a dokonce obdobné soubory na fs už párkrát padly (minimálně jeden si pamatuju).

celou tu akci na naší škole inspirovaly fotografie Ireny Armutidisové, která tak nafotila soubor portrétů v přirozeném prostředí, ba dokonce i s přirozením, jako magisterskou práci na itf (1998).
(našla jsem ale jen jednu a ještě blbě oskenovanou; výsledný soubor byl čb i v barvě, http://www.funkehokolin.com/index.php?id=302)
viděla jsem tehdy fotky na výstavě, byly výborné jak po vizuální tak po technické stránce.

ani jsem neměla chuť sem něco psát, ale na druhou stranu jsem si řekla, že autora by možná zajímalo, že něco takového se někde fotí už tak deset let, rok co rok, jako školní úkol druhých ročníků, a že celý ten nápad vznikl z inspirace konkrétní práce. studenti mají za sebou kompoziční cvičení s neživými předměty a jistou zručnost ve věci všímání si světla. ve druháku postupují dále a na tomto souboru se učí komunikovat s cizími lidmi, oslovovat je a pracovat s nimi ve spojení s kamerou.

proto se pro to nedokážu nadchnout a asi ani ocenit práci. ostatně jak píše tomáš, každá fotografie by měla v sobě nést kus práce, pokud je hodno ji vystavit.
záběry jako takové mě moc nenadchly, některé lehce uspokojily, ale opět jsem v nich nenašla nic, co bych neviděla už nesčetněkrát. tudíž mě nechávají zcela chladnou a bez emocí.


[fs:1]

ja bych to musel pochcat nejak uplne roadshow stylem, komplet vcetne live hudebniho doprovodu maxim turbulenc a blikajicich vanocnich svetylek vod vietnamcu, abych dostatecne vybarvil, jak moc me ten set nezajima a jak moc me prekvapuje, ze na fstopu muze nekdo ve svym komentari po vsech tech letech zduraznovat, jak je to teda dobre, ze do nejakyho foceni byla investovana skutecna prace.

jakoze hello world, fotka je prece predevsim drina.

jiste, vetsina souboru i solo fotek publikovanejch ve zdejsim workshopu tu investici zcela evidentne postrada, ale to prece neznamena, ze bysme na to meli pristoupit nebo tomu i nedej boze uzpusobit svuj vlastni pristup k fotce.

nejak tomu celymu proste neverim, vcetne ty duvernosti a nenucenosti, ktera v tom na prvni pohled jakoby je.

a jak je to ukazany...

jeste teda radsi disclaimer, kdyz uz sem se zas jednou trochu rozohnil, aby nedoslo k typickejm nedorozumenim:
1) tenhle komentar poskytuju jako szepe-autor, nikoliv jako szepe-provozovatel_fstopu,
2) tenhle komentar, prestoze se v nem objevujou vyrazy jako "nekdo" a "po vsech tech letech", neni ani v naznaku minenej jako utok na konkretni osobu nebo osoby.


[fs:291]

vydařený portréty, který navíc drží pohromadě. i to zarámování lidí do jejich živností je povedený, i když ne všude se to úplně povedlo. nakonec si myslim, že sis z toho odnesl víc, než jen tyhle fotky, a to je možná nejdůležitější .)


[fs:301]

...působí to moc příjemně, ráda jsem se koukla a ráda si to i přečetla... pěkná, ucelená věc, některý fotky moc fajn obrázky.


[fs:271]

a po dlouhy dobe skvela a propracovana serie.


[fs:188]

příjemná ucelená série portrétů (tedy skvělý, že i s popisky).


[fs:172]

Parada! takhle zpracovanejch (vcetne textovyho zasazeni) fotek bych tu videl moc rad mnohem vic. Pravda, k nekterym bych mel drobne vyhrady, co se tyce toho, jak jsou zabrany, ale v porovnanim s tim zbytkem nad tim rad mavnu rukou. Ma to hlavu a patu a to je podstatny.

Rad jsem to videl.


[fs:320]

xihl, fiuc, kicu [xihl naj!]
do konceptu sa tazko keca, a suhlasim s tym, co pisal milan, ze sa tazko kritizuje, ked clovek vie, co do toho vlozis. ak si vsak odmyslim to usilie, rozmyslam nad tym, co mi na tych fotkach skrie. asi to bude to, ako ti ludia su zabrati. nemam poruke riesenie, ale z fotiek mam pocit, ze ide vzdy viac ako o cloveka, ako o prostredie, resp to, kym je. cele to vnimam cez os, ktora vedie cez ludi, pretina ich, a az druhotne sledujem zvysok. stmelit to aj inak...
ono je to vsak nadmieru tazke, predpokladam, ze moje fotky z tych miest boli take tretinove.


[fs:198]

velmi fajn, rad som to videl...


[fs:302]

výbornej koncept.
portéty zaujaly, hodně mi sedl krejčí.
jediný, co mi vadí, jsou ty bílý rámy.


[fs:151]

s tím povídáním jako celek je to moc fajn.)


[fs:238]

diky všem za reakce.

lk: kromě nejakých drobných oprav letováním cínaři v bulharsku hlavně vyrábí kotle, ve kterých se vaří rakie. tu práci tam dělá výhradně subetnická skupina cikánů, kterým se říká kalajdžii, což znamená cínaři. řemeslo se u nich dědí.


[fs:257]

urcite by sa dalo napisat nieco ako tisicera mutacia niekoho vo svojom prostredi, ako na to zrejme naraza milan ulrich, ja som ale velmi spokojny.
je to pre mna velmi ludske. prostredie a zivot, aky my, vlastne mladici, nepozname. raz za cas mi takyto dokumentik dobre padne.
s tymi pribehmi okolo je to velmi dobre. mozno by to slo lepsie, ale nechce sa mi nad tym velmi rozmyslat.
ako celok mi to velmi lahodi.


[fs:152]

Mam to asi jako Lukas. Jako celek moc libi. Nektery fotky min, nektery vic. Ale celkovej dojem: rad jsem videl a parkrat se urcite vratim.

Myslim, Lukasi, ze cinar cinuje. Neboli povrchova uprava, hlavne medi (napr pivovarsky kotle). Vetsina pokoveni se provadi galvanickou cestou, existuje i moznost cinovani, ale kvalita nestoji za nic. Nejlepsi cinovani je za tepla, u nas to kdysi ovladali cikani.


[fs:268]

no mne to neprijde moc dobry. mam to tak nejak jako honza nousek, ale s tim, ze mi to neprijde dobry. kdyz si odmyslim ten popis, tak z toho mam jenom velmi pravdepodobny obrazkovy seznam sikovnych remeslniku. cimz to nechci nijak hanit, ale neni to proste to, co bych si v takovym souboru predstavoval a zaroven ti nereknu, jak by se mi to libilo. :) asi by to muselo prijit nejak samo.


[fs:309]

sem se budu asi hodne vracet :)


[fs:134]

sranda, ja som si ani nevsimla tie popisky k fotkam, akoze kto je kto, a teraz s tim tekstom sa mi to paci este viac.

velmi fajn seria, takova old school.

moc rada som to videla.


[fs:287]

je to fakt příjemný vidět tolik práce po kupě. působí to na mě fajn, ačkoli mi některý záběry taky malinko nesednou (cínař, brašnářka, kloubokářka).
naopak fotky zlatníka, soustružníka a fotografa mi přijdou vyloženě super.

joa prosimtě - čím se zabývá "cínař"? to že jako letuje nádobí cínem, nebo ...?


[fs:183]

nieco velmi kvalitne a putave... nespravi to dieru do sveta, ale je to velmi clovecenske... :)

potesilo, sama som uz rozmyslala, ze u nas uz pomali slovo opravovna jednak vobec nenajdes, ale ani nevyhladavas.


[fs:288]

[fs:197]

moc fajn, taketo nieco tu uz dlho nebolo. ako celok to posobi na mna velmi dobre.


[fs:194]

uz trikrat jsem se zastavil, ze neco napisu a pokazdy jsem to vzdal. mohl bych se vyjadrit necim jako "dost fajn", ale prijde mi, ze bych tim zneuctil veskery usili, ktery jsi do ty serie vlozil.
abych nechodil dlouho kolem horky kase, jako celek s textem (nekde by mohl byt delsi) to dokazu ocenit a rekl bych, ze je to konzistentni a funkcni. ale na druhou stranu mi prijdou nektery fotky trochu slabsi. nevim, kolik zaberu jsi s kazdym clovekem udelal, ale ty lidi na me z cca 3 fotek nemluvi a ani ty fotky mi neprijdou extra povedeny. takze pokud mas vic zaberu, mozna bych popremyslel o jinym vyberu.

pise se mi tady jakakoliv kritika dost tezce, protoze tu namahu strasne ocenuju a rozhodne se mi ta serie strasne zamlouva.


[fs:287]

tohle mě upřímně potěšilo - ještě se vrátím prohlídnout si to podrobně


[fs:319]

Po hodne dlouhe dobe konecne zas neco pro me. Super!


[fs:251]

Líbí se mi jen poslední.


[fs:233]

bezvadný, tak ještě přihoď storky a profese.

kicu nejlepší


fstop-3.6.10/eloise-2.4.15.5
Štěpán Kačena - Varenští řemeslníci