[*]
[close verbose info panel]                 Title: * [naig]

 

[fs:278]
Author: Petr Mahdalík
Portfolio: suisse argentique

Publicity level:

Set visible to non-members
Commenting: Set commenting allowed
Highlight:
No
 

Published on, medium:
2009-04-30 20:50, film: 35mm

Tech. data:
Yashica 35 GS, Trix@200, DD-X, Adox MCP 312

Remarks:
<>

Nr. of views, unique comments/unique views:
2611, 12/64 (18 % have commented)

Social bookmarking:
 facebook     digg     delicious     reddit     stumbleupon     myspace


[fs:280]

hmmm, veľmo zaujímavô čítania tu máte, pane mAhdi... oplatilo sa mi zastaviti ;)


[fs:278]

tss, ja aspon slez z kola a vnikl za zavoru :)


[fs:140]

neva, díky. Až se dostanu do komory, vyzkouším to.


[fs:287]

to s těma pře/pod exponovanejma negativama upřímně netuším


[fs:140]

OK, zkusím. Ještě něco - já asi normální negativy dokážu zpracovat i bez toho. Má to nějakou výhodu u pře- nebo podexponovaných negativů?


[fs:287]

koneckonců, asi bych mohl udělat nějakej test
a odpublikovat výsledky v bordu, žejo .)
takže asi tak za 14-35 dní bych se k tomu mohl dostat


[fs:287]

kontrast by měl zůstat stejnej. a tušim, že se doporuče preflashovat trošku měkčí gradací než normální. a nebo 15 W žárofkou z větší vzdálenosti. :)
chce to zkusit. já to zkusil na dvou negativech a dělalo to divy. akorát sem tehdy dojel krabicu papírů a bylo už pozdě a teď nějak jenom zkoušim, jestli už mam dobře vyvoláno, tak sems tim neexperimentovat, každopádně mě překvapilo, jak parádní věc to je.


[fs:140]

aha. Možná to někdy zkusím. Co to udělá s kontrastem?


[fs:287]

použiješ preflash a všechno budeš místo 20s svítit 18s. a když už teda budeš chtít přitvrdit nebe, tak mu takovejch 5-10s přidáš, ale už při základnim osvitu by se ti právě díky preflashingu měla dostat kresba i do nejsvětlejších partíí BEZ nutnosti dosvitu.


[fs:140]

no jasně, já to chápu, ale:
Předpokládejme, že pracuješ s jednou gradací. Spodek fotky svítíš 20 s, oblohu 50 s, což jsou podle mě normální hodnoty.
Místo toho zkusíš preflash, spodek fotky budeš svítit jen 10s a oblohu 20s. Ale stejně musíš vykrývat. K čemu je to potom dobré?
Nebo je to jinak?


[fs:287]

podívej se - vytáhneš zvětšovák nahoru, zacloníš, rozostříš, dáš pryč negativ, a takhle si 1-2 sec expozicí (podle toho, jak ti to vychází) osvítíš v kuse třeba 100 papírů, hodíš je zpátky do bedýnky a vesele na ně můžeš zvětšovat. ne, nezešednou, fakt ne .) a ani se z nich ten "preflash" neztratí.
jinak dobu osvitu stanovíš stejně, jako při proužkovce, ale má to vycházet tak, aby ten papír po tomhle osvitu ani trochu neztmavnul (respektive aby ztmavnul až při "o něco delším" času)... třeba zkoušky 1, 2, 3, 4 sec a při 4 sec už tmavne, tak budu dělat 3sec preflash.
je to jednoduchý a rychlý.
každopádně doporučuju zkusit...


[fs:140]

možná to stojí za to, ale když si představím nasvěcování papírů a pak zase nějaké expoziční zkoušky (a stejně se to bude muset vykrývat, nevěřím že to půjde úplně bez toho), do toho multigradační papíry... Příliš mnoho proměnných, to se bude těžko ladit.


[fs:287]

právě že míra toho preflashe papíru je tak malá, že místa se střední šedou se už v odstínu posunou jenom minimálně.
v podstatě po celý ploše přidáš jenom malinkatej trošek světla, rovnoměrně, což se nejvíc projeví v nejsvětlejších partiích a nejmíň v nejtmavších.


[fs:140]

jenže preflash ti nasvítí i místa, které mají být na pozitivu tmavé, a ty za budeš muset vykrývat, aby se ti neslily stíny, ne? Nezkoušel jsem, jenom se ptám.


[fs:1]

jj... to bude jen dalsi "nastroj" - ale mozna docela sikovnej. :)


[fs:148]

to je celkom zaujimave ;-)

ale ad ta odkazovana fotka, tam je to nadrzanie fakt tak jednoduche, ze teda ked nemas nejake skusenosti, tak nic lahsie do zaciatku asi uz nedostanes. ;-)

idem si nieco pogooglit o tom flashingu a nejake vysledky, ale vykryvaniu a nadrzaniu a podobnym hovadinam sa snad clovek v komore aj tak nevyhne, je to proste normal efekt, ako dat fotke grady, aj ked ma idealnu expoziciu.


[fs:1]

sakra - a to sem zrovna tuhle zvetsoval fotku, u ktery by se to hodilo. :)
myslim, ze chapu... rozhodne zkusim.


[fs:287]

no, a právě to zajístí preflash, vůbec by nebylo potřeba dosvěcovat vršek 4x dýl.
mimoto - podobnej princip se používá i s filmama. tzv. latensifikace obrazu. po expozici se v naprostý temnotě osvítí film na cca 15 minut z větší vzdálenosti velmi velmi slabym světlem přes filtr. dá se tak zvětšit efektivní citlivost emulze o 1-2 clony právě díky tomu, že tim slabym dosvitem dostaneš všechny krystaly stříbra v emulzi do stavu vybuzení ("na hladinu energie" i když to fyzikálně neni vůbec korektní termín) těsně pod míru, kdy už by se začal tvořit viditelnej obraz, a tedy tam, kde dopadlo o trochu víc světla (z předešlý/nadcházející expozice) se obraz vytvoří, i pokud toho trochu víc světla bude tak málo, že by za jinejch okolností (bez latensifikace/preflashingu) energie toho záření nebyla dostatečná k vytvoření sebemenších zárodků obrazu.
asi bych ti to fakt měl nakreslit, aby se to líp chápalo.


[fs:1]

to si nemyslim, lukasi, tam bude ten vrsek treba 2x-4x delsi expozice nez zbytek fotky.


[fs:287]

já to meju jako nádobí
a když to nepovolí, tak je aisi škrábanec ve sklu nebo tak...
rozhodně jarem nešetřit - masný by to bejt nemělo.


[fs:278]

Lukasi - mrknu na to, v komore su silnej zacatecnik, ale neco malo sem o tom uz cet.


[fs:1]

hmm, ja sem je nikdy nepotreboval cistit nicim jinym nez takovym tim alkoholovym cimsi na cocky...


[fs:278]

kdyz sme u toho - snazil sem se ty skla do drzaku umyt jarem a pak vyprat ve smacedlu, ale nak to nepomohlo... je nakej zpusob, jak to vycistic? asi ultrazvuk, ale co ja vim, kde to tady delaj ti frantici, asi v optice... ale to uz raci sezenu ty antinewton :)


[fs:287]

na ten vršek u tý odkazovaný fotky by nádherně fungoval preflashing, jak jsme se o tom bavili cestou do Opavy....


[fs:1]

no protozes' ten vrsek nedosvitil :)


[fs:278]

k tomu ramecku, mam dva drzaky do zvetsovaku -

jeden, kterej je presne +- na kinofilm a vysledek je pak jak http://www.fstop.cz/e/10.mahdalik/untitled/ - kde sem dostal na prdel za ten vrsek :)

a tento, kterej je 6x7 a ma posuvny ramovani, problem je, ze skla sou na hovno a nez sezenu antinewton, tak sem vyrezal dva kartony a mezi ne to davam - proto ta vinetace na kraji ...

no budu to muset nak vyresit


[fs:1]

mne to prijde dobry, jen si nemyslim, ze je to vhodne ukazany - to humpolacky cerny fullframe oramovani (navic se zadusenym prostorem kolem) jde proti antisepticky cistote toho vyjevu... takhle se daji ukazovat nejaky dynamicky momentky, ale ne tohle.

jinak si myslim, ze ani ta brutalne vyrazna vinetace v extremnich rozich nepomohla (ze stejnyho duvodu).

(a k tomu kontrastu - mne se to takhle jevi odpovidajici danymu svetlu - v tvrdym podani by to imo vypadalo znasilneny.)


[fs:148]

tie detaily musia byt na papieri celkom pekne, a do vzdialenosti 3cm je to snad aj pekna fotka ;-)


[fs:151]

přijde mi to kompozičně takový "moc usedlý"


[fs:287]

já bych jemně přidal kontrast
nepřijde mi to špatný


[fs:163]

myslim, ze chapu proc jsi to fotil... ale ve vysledku me to moc nepresvedcilo.


[fs:186]

tak tohle nechapu, nedavam, sedivy, nerozumim. Cilize bez dojmu.


[fs:291]

ty drobky jsi možná mohl odrazítkovat


fstop-3.6.10.1/eloise-2.4.15.8
Petr Mahdalík - *