"POZNÁMKY K OBSAHU - VERONIKA DAŇHELOVÁ a VÁCLAV KOPECKÝ
fotografie
5. února až 4. března 2009
vernisáž: 4. února 2010 v 19.00 hodin
Výstava Poznámky k obsahu je složena ze šesti tématických kapitol, ve kterých autoři předkládají vlastní pojetí fotografie, ale zároveň odkazují k aktuálnímu diskurzu nad proměnami tohoto média. Fotografie jsou seskupené do jednotlivých kapitol a slouží jako model, na jehož základě představují vlastní interpretaci fotografického obrazu, reflektovaném v kontextech obecného chápání fotografického média.
V jednotlivých kapitolách autoři "vědecky" analyzují zdánlivě okrajové problémy fotografií, jindy se ve svém výzkumu pouští až k samé podstatě fotografického média. S jistou nadsázkou koncipují vlastní teorie, které divákovi následně předkládají formou vizuálních poznámek, jejichž charakter leckdy působí dojmem právě nalezeného materiálu.
V jedné z kapitol se autoři zabývají například hledáním takzvané esence fotografie. Proces tohoto hledání autoři krok za krokem demonstrují na konkrétním příkladu dvou různých banálních fotografií zobrazujících horizont, vodní hladinu a loďku. Jako metodu k objevení "podstaty" fotografie užívají mnohonásobné reprodukce originálu na běžné kancelářské kopírce. Soubor, který se k této kapitole váže, je složen právě z těchto reprodukcí. Postupné ubývání detailů a jejich původní obraz se stává nečitelným až do bodu, kdy jsou fotografie zcela extrahovány do abstraktních obrazů. Ty se zdají být na rozdíl od originálů takřka identickými otisky, reprezentujícími onu pomyslnou "esenci" fotografie.
Další z kapitol je věnována fenoménu náhody a chyb fotografického fotoaparátu. Zde do fotografií oba autoři záměrně nezasahují, ale jako příklady uvádí fotografie ze svých archivů. Jde vždy o dvě fotografie zvířat, které nezávisle v minulosti oba autoři pořídili a ze kterých s e díky náhodě a chybě při přetáčení filmu ve fotoaparátu stala jakási zvířecí panoramata.
Dekonstrukcí fotografického obrazu se zabývají také v následujících kapitolách. A kladou si zdánlivě jednoduchou otázku: v čem spočívá schopnost fotografických obrazů zaujmout naši pozornost? Jaké jsou důvody pro zobrazování určitých motivů? V celkovém kontextu výstavy i jednotlivých kapitol jsou vystavené fotografie "poznámkami k obsahu", které vznikaly na základě společné debaty autorů o fotografii. Jsou zároveň dokladem podobného způsobu vnímání světa, viděného objektivem fotografického aparátu. Prezentovaný soubor je vyústěním této debaty, nikoli závěrem.
Silvie Milková
Veronika Daňhelová (nar. 1984), studuje pátý ročník ateliéru Fotografie Pavla Baňky na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem. Ironie, experiment a subjektivní výpověď, jsou typické polohy jejího přístupu k tvorbě. Věnuje se nejen fotografii, ale i dalším způ sobům vyjádření, zejména videoartu a performanci.
Václav Kopecký (nar. 1983) studuje také čtvrtým rokem v ateliéru Fotografie na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem. Autor se zaujetím pracuje nejen se samotnou fotografii, ale také experimentuje v oblasti konceptuální tvorby. Jeho citlivé vnímání, respekt k fotografickému řemeslu, schopnost reflektovat a s ironií komentovat blízké okolí i současnou společnost je společným jmenovatelem prací mladého autora.
Komunikační prostor Školská 28 je provozován o.s. DEAI/setkání ve spolupráci s Linhartovou nadací, za podpory grantu Magistrátu hlavního města Prahy. Výstavní program je realizován za finančního přispění Ministerstva kultury České republiky.
Školská 28 - Komunikační prostor
ul. Školská 28, Praha 1 www.skolska28.cz
najdete nás i na FB
tel. +420 731 150 181
otevřeno úterý od 13 do 19 hod.
středa až pátek od 13 do 17 hod.
ve dvoře - vs tup průchodem"
fotografie
5. února až 4. března 2009
vernisáž: 4. února 2010 v 19.00 hodin
Výstava Poznámky k obsahu je složena ze šesti tématických kapitol, ve kterých autoři předkládají vlastní pojetí fotografie, ale zároveň odkazují k aktuálnímu diskurzu nad proměnami tohoto média. Fotografie jsou seskupené do jednotlivých kapitol a slouží jako model, na jehož základě představují vlastní interpretaci fotografického obrazu, reflektovaném v kontextech obecného chápání fotografického média.
V jednotlivých kapitolách autoři "vědecky" analyzují zdánlivě okrajové problémy fotografií, jindy se ve svém výzkumu pouští až k samé podstatě fotografického média. S jistou nadsázkou koncipují vlastní teorie, které divákovi následně předkládají formou vizuálních poznámek, jejichž charakter leckdy působí dojmem právě nalezeného materiálu.
V jedné z kapitol se autoři zabývají například hledáním takzvané esence fotografie. Proces tohoto hledání autoři krok za krokem demonstrují na konkrétním příkladu dvou různých banálních fotografií zobrazujících horizont, vodní hladinu a loďku. Jako metodu k objevení "podstaty" fotografie užívají mnohonásobné reprodukce originálu na běžné kancelářské kopírce. Soubor, který se k této kapitole váže, je složen právě z těchto reprodukcí. Postupné ubývání detailů a jejich původní obraz se stává nečitelným až do bodu, kdy jsou fotografie zcela extrahovány do abstraktních obrazů. Ty se zdají být na rozdíl od originálů takřka identickými otisky, reprezentujícími onu pomyslnou "esenci" fotografie.
Další z kapitol je věnována fenoménu náhody a chyb fotografického fotoaparátu. Zde do fotografií oba autoři záměrně nezasahují, ale jako příklady uvádí fotografie ze svých archivů. Jde vždy o dvě fotografie zvířat, které nezávisle v minulosti oba autoři pořídili a ze kterých s e díky náhodě a chybě při přetáčení filmu ve fotoaparátu stala jakási zvířecí panoramata.
Dekonstrukcí fotografického obrazu se zabývají také v následujících kapitolách. A kladou si zdánlivě jednoduchou otázku: v čem spočívá schopnost fotografických obrazů zaujmout naši pozornost? Jaké jsou důvody pro zobrazování určitých motivů? V celkovém kontextu výstavy i jednotlivých kapitol jsou vystavené fotografie "poznámkami k obsahu", které vznikaly na základě společné debaty autorů o fotografii. Jsou zároveň dokladem podobného způsobu vnímání světa, viděného objektivem fotografického aparátu. Prezentovaný soubor je vyústěním této debaty, nikoli závěrem.
Silvie Milková
Veronika Daňhelová (nar. 1984), studuje pátý ročník ateliéru Fotografie Pavla Baňky na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem. Ironie, experiment a subjektivní výpověď, jsou typické polohy jejího přístupu k tvorbě. Věnuje se nejen fotografii, ale i dalším způ sobům vyjádření, zejména videoartu a performanci.
Václav Kopecký (nar. 1983) studuje také čtvrtým rokem v ateliéru Fotografie na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem. Autor se zaujetím pracuje nejen se samotnou fotografii, ale také experimentuje v oblasti konceptuální tvorby. Jeho citlivé vnímání, respekt k fotografickému řemeslu, schopnost reflektovat a s ironií komentovat blízké okolí i současnou společnost je společným jmenovatelem prací mladého autora.
Komunikační prostor Školská 28 je provozován o.s. DEAI/setkání ve spolupráci s Linhartovou nadací, za podpory grantu Magistrátu hlavního města Prahy. Výstavní program je realizován za finančního přispění Ministerstva kultury České republiky.
Školská 28 - Komunikační prostor
ul. Školská 28, Praha 1
www.skolska28.cz
najdete nás i na FB
tel. +420 731 150 181
otevřeno úterý od 13 do 19 hod.
středa až pátek od 13 do 17 hod.
ve dvoře - vs tup průchodem"