Tomáš Pospěch
BEZÚČELNÁ PROCHÁZKA / An aimless Walk
fotografie a video
8. 1. – 29. 1. 2010
vernisáž 7. ledna 2010 v 18.00 hodin
Tématem fotografií Tomáše Pospěcha, které vznikaly poslední čtyři roky především na jaře a na podzim, je venkovský fotbal. Chybí v nich ale vzrušení, svět naplněných tribun, velkoplošných obrazovek, reklamních mantinelů, fotbalových celebrit. Představují sportovní utkání se svými vrcholovými okamžiky "obrácené naruby". Zamrzlé, o ničem nerozhodující momentky připomínají "mezipolíčka" filmu. Vytvářejí výplň mezi akcelerací zápasu a posunují poselství snímků daleko za hranice sportovní reportážní fotografie, kam se záběry z fotbalu většinou řadí. Autor místo teleobjektivu použil širokoúhlý objektiv, místo pohybu zachytil okamžiky čekání a spoušť stisknul v momentu, kdy se ze záběru ztratil míč. Výběru a vyzvětšování se dočkaly ty fotogra fie, které sportovní fotograf obvykle vyřadí. Téma se v tomto případě vykloubilo ze svého žánru.
Fotbalová hřiště rozkládající se na vesnických periferiích – velmi často v polích, za JZD, u letiště, vedle hřbitova – jsou většinou přirozeně zasazeny do krajinného terénu. Tyto zgeometrizované louky, vymezené z okolní krajiny často jen bílými pásy nakreslenými na posečené trávě, připomínají území potažená velkými sítěmi, které, paradoxně, v brankách někdy chybí. Míč tak občas přeletí a proklouzne do krajiny – do jiného prostoru, žánru, do jiné hry, ze které ho hráčům nikdo zpátky nepřihraje. Právě motivem setkání s přírodou v hledání ztraceného míče zakutáleného v houští, plujícího v potoku nebo pohlceného lesem, srůstá na první pohled dokumentární soubor s meditativní a nadčasovou fotografií krajiny.
Autor ani v prostoru "dějové vaty" nepřikládá větší pozornost emocím sportovců. Hráči jsou zobrazeni jako figurky na zelené šachovnici. Čekají na další tah. Děj zápasu ale propadává oky natažené sítě. "Nerozhodující okamžik" nerozhoduje o výsledku, ale o aktuálních souřadnicích stání v krajině. Stání, které je časově a také prostorově "mimo hru". (Lucia L. Fišerová)
Tomáš Pospěch (*1974) je historik umění, fotograf, volný kurátor. Žije v Praze a v Hranicích. Vystudoval Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě (1992–1998), dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci (1992–1995) a na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (1995–1999). Zaměřuje se především na fotografii a výtvarné umění střední Evropy. Je autorem více než dvaceti knih, například monografií Vladimíra Birguse, Jindřicha Štreita nebo publikace o současné slovenské dokumentární fotografii, je spoluautorem výstav a knih Česká a slovenská fotografie 80. a 90. let 20. století nebo Tenkrát na Východě.
Ve vlastní fotografické tvorbě se zaměřuje na konceptuálnější přístupy – Majitelé hradů (2002–2005), Krajinky.jpg (2002–2005), Bezúčelná procházka (2004–2008), Hrady a zámky ČR (2004–2005, 2009), kde reaguje na vizuální stereotypy, narušuje hranice tradičního dokumentu a žánru krajiny. Od roku 1997 je zaměstnán jako pedagog na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě a v letech 1997–2007 působil rovněž na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Kurátor: Lucia L. Fišerová
Instalace: Miloš Vojtěchovský, Jan Bartoš
20.ledna v 18.00 proběhne komentovaná prohlídka a beseda s autorem
Komunikační prostor Školská 28 je provozován o.s. DEAI/setkání ve spolupráci s Linhartovou nadací, za podpory Magistrátu hlavního města Prahy. Výstavní program je realizován za finančního přispění Ministerstva kultury České republiky.
Školská 28 - Komunikační prostor
v ul. Školská 28, P-1
tel.: +420 296 325 066
otevřeno úterý od 13 do 19 hod.
středa až pátek od 13 do 17 hod.
ve dvoře - vstup průchodem"
Tomáš Pospěch
BEZÚČELNÁ PROCHÁZKA / An aimless Walk
fotografie a video
8. 1. – 29. 1. 2010
vernisáž 7. ledna 2010 v 18.00 hodin
Tématem fotografií Tomáše Pospěcha, které vznikaly poslední čtyři roky především na jaře a na podzim, je venkovský fotbal. Chybí v nich ale vzrušení, svět naplněných tribun, velkoplošných obrazovek, reklamních mantinelů, fotbalových celebrit. Představují sportovní utkání se svými vrcholovými okamžiky "obrácené naruby". Zamrzlé, o ničem nerozhodující momentky připomínají "mezipolíčka" filmu. Vytvářejí výplň mezi akcelerací zápasu a posunují poselství snímků daleko za hranice sportovní reportážní fotografie, kam se záběry z fotbalu většinou řadí. Autor místo teleobjektivu použil širokoúhlý objektiv, místo pohybu zachytil okamžiky čekání a spoušť stisknul v momentu, kdy se ze záběru ztratil míč. Výběru a vyzvětšování se dočkaly ty fotogra fie, které sportovní fotograf obvykle vyřadí. Téma se v tomto případě vykloubilo ze svého žánru.
Fotbalová hřiště rozkládající se na vesnických periferiích – velmi často v polích, za JZD, u letiště, vedle hřbitova – jsou většinou přirozeně zasazeny do krajinného terénu. Tyto zgeometrizované louky, vymezené z okolní krajiny často jen bílými pásy nakreslenými na posečené trávě, připomínají území potažená velkými sítěmi, které, paradoxně, v brankách někdy chybí. Míč tak občas přeletí a proklouzne do krajiny – do jiného prostoru, žánru, do jiné hry, ze které ho hráčům nikdo zpátky nepřihraje. Právě motivem setkání s přírodou v hledání ztraceného míče zakutáleného v houští, plujícího v potoku nebo pohlceného lesem, srůstá na první pohled dokumentární soubor s meditativní a nadčasovou fotografií krajiny.
Autor ani v prostoru "dějové vaty" nepřikládá větší pozornost emocím sportovců. Hráči jsou zobrazeni jako figurky na zelené šachovnici. Čekají na další tah. Děj zápasu ale propadává oky natažené sítě. "Nerozhodující okamžik" nerozhoduje o výsledku, ale o aktuálních souřadnicích stání v krajině. Stání, které je časově a také prostorově "mimo hru". (Lucia L. Fišerová)
Tomáš Pospěch (*1974) je historik umění, fotograf, volný kurátor. Žije v Praze a v Hranicích. Vystudoval Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě (1992–1998), dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci (1992–1995) a na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (1995–1999). Zaměřuje se především na fotografii a výtvarné umění střední Evropy. Je autorem více než dvaceti knih, například monografií Vladimíra Birguse, Jindřicha Štreita nebo publikace o současné slovenské dokumentární fotografii, je spoluautorem výstav a knih Česká a slovenská fotografie 80. a 90. let 20. století nebo Tenkrát na Východě.
Ve vlastní fotografické tvorbě se zaměřuje na konceptuálnější přístupy – Majitelé hradů (2002–2005), Krajinky.jpg (2002–2005), Bezúčelná procházka (2004–2008), Hrady a zámky ČR (2004–2005, 2009), kde reaguje na vizuální stereotypy, narušuje hranice tradičního dokumentu a žánru krajiny. Od roku 1997 je zaměstnán jako pedagog na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě a v letech 1997–2007 působil rovněž na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Kurátor: Lucia L. Fišerová
Instalace: Miloš Vojtěchovský, Jan Bartoš
20.ledna v 18.00 proběhne komentovaná prohlídka a beseda s autorem
Komunikační prostor Školská 28 je provozován o.s. DEAI/setkání ve spolupráci s Linhartovou nadací, za podpory Magistrátu hlavního města Prahy. Výstavní program je realizován za finančního přispění Ministerstva kultury České republiky.
Školská 28 - Komunikační prostor
v ul. Školská 28, P-1
tel.: +420 296 325 066
otevřeno úterý od 13 do 19 hod.
středa až pátek od 13 do 17 hod.
ve dvoře - vstup průchodem"