jen bych to tema liznul: taky bych rad videl realnej print od adamse. to ano. ale musim rict, ze fotky jako takovy se mi od nej nelibej. neprisel jsem tomu na chut. co se tyka zone systemu, tak ano, umet spravne exponovat je zaklad, ale zkousel jsem kdysi exponovat podle takovyho kolecka pro zone system (da se vygooglit) a je to dobra pomucka. vyslednej negativ byl potom opravdu dokonale krytej a prace s nim v koupelne byla mnohem mensi a vysledky lepsi. takze to ma urcite neco do sebe. ale nehodi se to pro rychlejsi praci. kdyz si to pak clovek zazije, uz to ma celkem i v pameti, ale tabulka se vzdycky hodi, protoze clovek ma pred ocima teoreticky budouci vysledek a nemusi i nem tak urputne premyslet. jinak jako komornik sem amater samozrejme, ale pomohlo mi to uvedomit si principy a trosku si je zazit.
TS: on nekdo nekdy tvrdil, ze forma je oddelitelna od obsahu?
Jeden a ten samej bsah muze mit ruznou formu, ale ze s kazdou formou muze ve vysledku jit o neco jinyho snad nikdo nezpochybnuje, ne?
já bych i rád viděl printy, vážně.
jenom pro mě zatím víc bodujou takový věci, jako třeba Sudkova Smutná Krajina a nebo jeho panoramatická praha.
nebo jsem prostě neviděl od Adamse ty správný fotky.
nechci o nikom tvrdit, že to neumí - jenom mě prostě to, co jsem viděl, taknějak nechytnulo u srdce.
LK: OK. Tak si ten nazor nekde nech v podvedomi schovanej, a zkonfrontuj jej pri nejake prilezitosti s opravdovym printem. Treba se nestane nic, treba jej zmenis, jako se to stalo me malickosti. Ja uz byl tak daleko, ze jsem se chystal jeden print kupovat, tehdy asi za $7000, byla by to prvni fotografie krajiny, kterou bych kdy ve sve sbirce vlastnil. Nakonec k tomu nedoslo - proste mi prislo blby kupovat krajinu jako takovou, kdyz me jinak nezajima. Dneska vim, ze to byla chyba, tak levne uz bych ten print nikdy nedostal. I kdyz, ted ve financni krizi se budou mozna dit veci.
MS, TS: no, ono to prave az tak uplne trivialni neni, ale to je normalni, ze pri pohledu na neco, co sam nedelam, se mi spousta veci zda jednodussi nez je, kdyz se tim zacnu sam zabyvat.
Jak uz Ota napsal, dneska se da s tim celym i diky jinym materialum pomerne jednoduse zachazet a dojdes taky k akceptovatelnejm vysledkum, ale muzu ti zarucit, ze kdyz to nekdo dela "doopravdy", tak porad jeste ten rozdil je videt.
A to prirovnani k HDR je sice teoreticky nejak oduvodnitelny, obema postupum jde teoreticky o to same, ale vysledek je nebe a dudy.
TH: měl sem půjčenou jednu jeho monografii jenom s fotkama a pak serii tří knížek - camera, print a ještě jedna - jméno nepamatuju.
technicky super, ale chybí mi v tom nějaká fintička, co by z toho pro mě udělala něco víc / něco jinýho, než jsou takový ty normální technicky dokonale udělaný krajinky, co dneska dokáže udělat každej, když se trefí ve správnej čas na správný místo.... tak asiže.
on to je systém, a dovedený docela daleko. Akorát že dneska vezmeš mutigradační papír a uděláš to jednodušej. A nebo digitál a HDR, to je ještě větší sranda :-).
Musím ale říct, že na fotoserveru "pro pokročilé" bych takovou debatu nečekal :-)
tak umet spravne exponovat je zaklad, ale ze bych chapal, proc se tomu trivialnimu principu rizeny podexpozice/preexpozice rika "system" a pisou se o tom knihy, to rict nemuzu. :)