Ostravská galerie Opera, která sídlí v v Divadle Jiřího Myrona, hostí ve svých prostorách fotografický dokument nizozemského fotografa Roberta Knotha. Tento dokument nese název Poloviční život a zachycuje každodenní život obyvatel Musljumova a okolí, poznamenaný jaderným odpadem zpracovávaným nedaleko od jejich domovů. http://digi.zive.cz/h/aktuality/AR.asp?ARI=1179
19. - 26. února
Václav Jirásek (narozen 1965 v Karviné) patří ke střední generaci výtvarných umělců, kteří si zvolili jako médium své práce fotografii. Pro Galerii Rudolfinum a na její podnět vytváří nyní speciální projekt, jenž bude představen veřejnosti od února do dubna 2006 a jehož jediným tématem jsou „umírající“ továrny. Ve velkém souboru přibližně sedmdesáti až osmdesáti barevných velkoformátových fotografií se pokouší zdokumentovat interiéry zanikajících továren, prostory převážně metalurgických provozů v celé jejich monumentalitě, rozkladu, zmaru a současné opuštěnosti (např. ČKD Blansko, Třinecké železárny, Poldi Kladno a další). Autor se dotýká velice závažného tématu zániku „katedrál práce“, symbolů pokroku od první poloviny 19. století, jež posléze v ideologii a propagandě předchozího režimu hrály velice význačnou, nikoliv však jednoznačnou roli. Na procesu jejich současné proměny lze poměrně zřetelně demonstrovat mimo jiné hloubku změn, jež nastaly po roce 1989. V opuštěných prostorách továrních hal zůstávají dodnes stopy jak po devastující výrobní činnosti, tak i prvky potřeby alespoň nějakým způsobem toto život téměř ohrožující prostředí nějakým způsobem zlidštit. Václav Jirásek se pokouší podtrhnout monumentalitu industriálních prostorů, jež jsou odrazem schopností člověka dotýkat se mezí lidských dimensí a zároveň se nevyhýbá zachycení i negativních stránek tohoto procesu.
Chen Chieh-jen / Factory
9. 2. - 30. 4. 2006
V malé galerii je promítán videofilm Factory, jehož autorem je tchajvanský umělec Chen Chieh-jen (narozen 1960 v Taoyuan). Je to video o ženách, které dlouhá desetiletí pracovaly v textilní továrně kdesi v Číně a těsně před důchodem byly vyhozeny a továrna zavřena jenom proto, aby nynější majitel nemusel platit těmto lidem důchody. Ženy se díky uměleckému projektu Chen Chieh-jen vrátily na svá místa a vyprávějí beze slov na kameru svůj němý příběh. Tento videofilm reprezentoval velmi úspěšně svého autora na Šanghajském bienále 2004 a na Bienále v Benátkách 2005 ( Factory, 2002, 30’ DVD, barevný, beze zvuku).
Běla Kolářová (1923), spoluzakladatelka skupiny Křižovatka (1963), patří k nejoriginálnějším českým výtvarnicím, která už počátků své tvorby vycházela ze zkušeností s „ženským“ vnímáním světa, s intimity domácího prostředí a využití předmětů každodenní potřeby. Až do zralého tvůrčího období se projevovala jako neúnavná experimentátorka s nejrůznějšími výtvarnými technikami a postupy, zejména s fotografií a asamblážemi, některé práce, zejména v 80. letech vznikaly i ve spolupráci s jejím manželem Jiřím Kolářem. Výstava v koncepci Jiřího Valocha představí výběr autorčinou celoživotní tvorbou.
http://www.usefilm.com/image/1007637.html