Vlku (to neni prijmeni, specialne pro TB), ono je to tak, ze zdaleka ne kazda realisticka malba ma puvod ve fotografii, dokonce vetsina takovych obrazu vznikla jeste pred vynalezem fotografie.
Krome toho, i u tech ktere na bazi nejake fotografie vznikaji vetsinou ten malir ten obrazek nepremalovava, ale cosi dalsiho do nej vnasi. Pripadam si trochu bezradne, kdyz o takovych samozrejmostech mam psat, abych byl uprimny.
Precti si jeste jednou muj druhy repastovany odstavec :-)
To jestli neco je nakonec dobre nebo ne opravdu zalezi na detailech. Presto jedno dilo obdivujes a jine ti prijde kycovite nebo smesne.
Jestli to chces zkoumat u fotografii, malby nebo muziky je vlastne jedno.
Rozdil mezi tou "lift-music" a kvalitnim jazzem slysis na prvni poslech, ale presto je oboji hrane na stejne nastroje, ma to stejnou formu.
Kdyz dva delaji totez, neni to nikdy totez, Vlku.
TB: no, ja jsem si rikal, ze to bude neco ve smyslu: "zeru halal, soustam anal" ale preci jenom mi ta hyperbola od tematu prisla na nekoho jako jsi ty dost krkolomna.
Tomasi H., a toto je opravdu pekne formulovano: "Myslim si, ze ac se to zda nepravdepodobne, tak az na vyjimky vyznavame v podstate podobne hodnoty."
jo, asi ano... :)
Pisto, omalovanky to nazyvam proto, ze se mi doposud nepodarilo vymyslet vyraz, ktery by presneji vystihoval proces vzniku hyperrealisticke malby podle fotografickych podkladu (mam k tomu sve duvody - vysvetlim nekdy u piva...)
a Beethoven? tak to je cajicek...
pust si neco poradneho, treba od Stravinskeho, Varèse, Sostakovice, Haby, Stockhausena apod...
nejvetsi narez je Sveceni jara v podani Dallas Symphony Orchestra s jiz zesnulym dirigentem jmenem Eduardo Mata...
doporucuji...
kam se hrabou metalisti...
ale to jsem uz mozna nepatrne odbocil...
nevite nekdo, o cem jsme si to vlastne puvodne povidali?
LV: mne ale neslo o problem obsah X forma, pokud tedy vznikl ten dojem.
Prislo mi jasne ze to pro co razim terminus technicus omacka neni to same co se oznacuje slovem forma.
Myslim si, ze ac se to zda nepravdepodobne, tak az na vyjimky vyznavame v podstate podobne hodnoty.
Nicmene, vetsina prikladu kdy nejaka komercni muzika je zpracovana do nevtirave jazzove formy u mne vyvolava prchaci reflex a prodava se pod pojmem "lift-music" nebo "easy listening".
I kdyz... jednou jedinkrat jsem ve vytahu v jednom nakupnim stredisku uslysel cosi, co mne zanechalo svoji kongenialitou stat s otevrenymi usty. Jakysi pan zpival k pomerne jednotvarnemu rytmu slogan "if you want to be rich, you must be a bitch"
nojo, ale pane profesore, Vy jste si zacal vetou:
"jsou to takove omalovanky"
uznavam, ze som sice troska zabocil do inej temy, ale snad to lepsie vsvetlil tomas ze svycar. ale po druhom prispevku mam pocit, ze to k Vam nedoslo.
ano, mozno Vas zajima ziva hudba a jazz, ale to neznamena, ze si dovolite tvrdit, ze bethoven je "takove hudebni cviceni pro deti"
Pisto, ty jsi zde otevrel dalsi nove tema, do ktereho se mi prilis nechce.
Nezabyvam se prilis tim, kdo a co nazyva umenim, a co umenim nenazyva.
Takoveto skatulkovani neni pro mne podstatne, to rad prenecham jinym...
to, ze neco nazvu bombastickou_komercni_produkci prece neznamena, ze tvrdim, ze to neni umeni...
(poctiva komerce je jiste take umenim...)
ne, do takoveto zvytecne debaty opravdu nejdu...
a s tim rysovanim to prosim ber jako metaforu...
hyperrealisticti maliri si sice casto rysuji pomocnou ctvereckovanou sit (ktera potom neni videt), ale nemyslel jsem tim doslovne rysovani stetcem podle pravitka behem nanaseni barev na plochu...
bylo to jen podobenstvi (proto jsem to dal do uvozovek...)
i když je fakt, ze od zminovaného Kupky mám radeji jiné malby, nez zrovna ty jeho „geometricke“...
(ale opravdu netvrdím, že ty Kupkovy „geometrické“ malby nejsou umením, tak velkej magor snad jeste nejsem... ale jinak magor jsem, to mas urcite pravdu... ;))
Tomasi H., zkusim se kouknout do sklepa, v jakem stavu je muj zanedbany bicykl, ale obavam se, ze do nedele to do Art Basel pravdepodobne nestihnu...
ale dekuji za inspiraci...
a vubec, rad bych videl neco z tech artistickych pokladu, o kterych se zminujes...
nyni specialni podekovani za pripomenuti tohoto tveho zasadniho odstavce:
"Staci se zamyslet nad tim, jak propastne rozdily v ucinku mohou byt napriklad mezi dvema fotografickymi portrety, byt se u obou muze jednat o hyperrealisticke znazorneni jakesi skutecnosti."
nojo, sakrble, ale to muze byt podobne, jako kdyz se fanda death metalu snazi vysvetlit magorovi do jazzu, jake jsou nuance mezi jednotlivymi death metalovymi kapelami...
zajimave to urcite je...
uplne vsechno je zajimave...
ale vis, co se rika: kazdy z nas se stava tim, co konzumuje...
a casu je malo...
a tak si teda zbloudily jedinec vybere to, co je mu nejak prirozene blizke, a co ho nabiji nejakou pozitivni energii (anebo energii negativni – proti gustu zadny disputat...)
v kazdem pripade mne u malby casto nejde az tak o konkretni obsah, ale spis o to, jak se malir porval s hmotou a plochou...
ale asi jsem opravdu deviant...
malbu skutecne vnimam spise jako ten drive zminovany jazz...
obzvlast rad mam malby abstraktni, kde uz nejaky konkretni obsah byva spise jen „reliktnim zarenim“...
to ma bliz k hudbe...
jo, a minule jsem zapomnel dodat, ze ti nejlepsi jazzmani nejen delaji svatek z obycejnych banalnich nametu, ale ze zaroven umi pretransformovat i bombasticke_drijacnicke_popove_komercni_vtirave apod. melodie (a rytmy) do velmi nenasilne a fajnove hudby...
takze opet se vracim k tomu, ze na tom zakladnim tematu mne az tak nezalezi, spise mne zajima, zda z „toho cehokoliv“ nekdo dokaze vyrobit cosi jako neokazalou, nebombastickou, temer nenapadnou, neukricenou, „tichou“, „civilni“, ale pres to skvelou hudbu...
ja o tom konkretnim obsahu casto ani vedet nechci...
To sem se asi nakazil možná nechtěnou uštěpačností Tomovou. Já sem totiž fakt alergickej na oslovování příjmením. Tož se tedy omlouvám, Lubošáka já rád.