MU: podivej, reakce jako u Lubomira je na tenhle typ poznamek standardni, co na to taky rict, ze. Mohl bych tak zareagovat taky. Ale mne opravdu zajima, co te k ni vedlo. Ja teda kdyz mne neco nudi, tak se tim nezabyvam. Nechapu proc bych mel svetu sdelovat, ze neci diskuse mi nic nerika. Mozna by ses ty nemel brat tak vazne, Milane, nebo si opravdu myslis, ze tvoje poznamka nekomu neco prinesla?
Nebo bychom mozna meli vsichni diskutovat pouze v poste, tim se nebezpeci ze se nekdo u toho bude nudit snizi na unosnou mez. Nebo bychom treba nemeli diskutovat vubec, co ty na to, Milane?
Hmm, to vlastne neni tak spatnej napad.
nebo ze ho treba nudi neustale omlete dokola to same? celkem jednoduse jsem pochopil, co chce lubomir rict, a stejne tak sem to pochopil u tebe. ale hnipat se v kazdym slovicka trikrat za sebou mi prijde pomerne zbytecny a umorny. zajimavy na tom je spis fakt, ze lubomira to dokaze pobavit a bere to s velice velkym odstupem. mozna by ses nemel brat tak vazne, Tome.
LV: plazit se neni treba, jezdi tam kazdej den z prahy autobus.
MU: to ze tahle poznamka prijde je neco jako prirodni zakon, akorat clovek nikdy nevi, kdo to tentokrat bude. Mne ale uz hrozne dlouhou dobu zajima, jaky ma nekdo kdo ji napise pohnutky. Ukazat, jak jsem nad veci? Nebo neco originalnejsiho?
LV: hmm, aniz bych ted chtel tohle tema valcovat ad vomitum, tady neslo o to ze bys nejak "urazil" moje preference. To nejak snad ani nejde, mam pocit, ja jsem na to zvykly uz u svych fotografii, ze je nekdo nesnasi a jiny zboznuje, ja beru cizi nazor na moje veci spis jako pocasi, o tom to neni. Navic, ohledne Helnweina je to jako s temer kazdym autorem, nektere veci ma genialni, nektere mene, adorace à la chèque en blanc nefunguje nikdy a u nikoho.
To na co jsem reagoval byl ten kulhajici pokus o zobecnovani, a moje doporuceni s navstevou Art/Basel bylo mineno uprimne: nikde jinde na svete nenajdes umeni ve vsech jeho formach a podobach, ze vsech epoch a vsech myslitelnych technikach takhle koncentrovane vedle sebe. Tenhle pohled neni nikde jinde v takove duslednosti mozne zazit, vetsina vystav, sbirek a muzeji je organizovana podle autoru, stylu a technik. Tady panuje chaos, a presne to je na tom to cenne, diky tomu ziskas uplne jiny celkovy pocit. To pomaha najit cestu v pripadech, kdy clovek je polapeny v nejakem schematu (a ma tendence vytvaret generalizujici teorie). Najednou zjistis, ze podstata spociva opravdu nekde jinde nez v pouzite technice, viditelnych tazich stetce nebo cemkoli jinem, a ten nejmensi spolecny jmenovatel zacne dostavat jinou podobu.
Ale samozrejme to ted ber s rezervou, ja jsem dalek toho nekoho k necemu nutit nebo jej o necem presvedcovat, a pokud to ted cinim, tak to ber jako vyraz me naklonnosti, nebo mam li to vyjadrit s mne vlastni aroganci, u vetsiny lidi vubec nemam potrebu je s mym pohledem konfrontovat, at uz si mysli cokoli.
ono pouhymi par vetami nelze nez zobecnovat. a je to vzdy takova spolehliva udicka, na kterou se chytis. ale aby to nevyznelo nepatricne, ja jsem za to rad, z mnohych plku se nekdy vyvine zajimava debata. nekdy take ne, nebot se v tom mnozi ztratime, ale to k tomu uz patri.
MS: sorry, mne to proste prislo legracni, jako asi vetsina pokusu o zobecnovani v tehle oblasti.
Vnimani je vzdycky subjektivni, myslim, ze jsem nikdy netvrdil nic jineho.
debaty o umeni patri mezi nejkrutejsi lidske cinnosti...
ale co kdyz prece jen ma nejaky smysl se poradne a dukladne porafat treba o malbe?
i za cenu mnohocetnych dusevnich zraneni...
treba potom nekdy pozdeji dojde k nejake katarzi...
ja jsem za mnohe zdejsi debaty vdecny...
treba pred tydnem si mne presvedcil, ze pamatnik SNP (Bánská Bystrica) je architektonicky zajimavy - ze ma cosi jako esprit...
u tohoto pamatniku jsi mne upozornil na neco zajimaveho (za coz ti dekuji), a od te doby to tak vnimam - ten pamatnik jsem zacal uznavat...
a nebyt debaty zde, tak bych snad ani nevedel, ze pamatnik SNP jeste stale existuje, ale hlavne by mne mozna nikdy nedoslo, ze je tvarove svezi, svizny - ze jde o zivou architekturu...
to nemyslim ironicky, ale doopravdy...
takze teda vysledek za posledni tyden:
s Helnweinem se to nepovedlo, ale povedlo se to s pamatnikem SNP...
coz znamena 50% uspesnost...
a to prece neni uplne marny vysledek...
muzeme to brat take tak, ze aktualni stav je 1:1
ale co ted s tou nacatou malbou?
Tomasi H., berme to optimisticky: pokud jeste nejsme netecni rezignovani flegmatici, a jsme ochotni se pohadat kvuli necemu tak obskurnimu jako je malba, tak to s nami jeste neni uplne tak spatne...
Tomasi, klidne se chechtej. Zase sis to precetl jinak, nez to bylo mysleno, v tom jsi mistr nad mistry. Bez urazky, ale vskutku nekdy nevidis, co se ti dotycny snazi sdelit, byt mnohdy neobratnou formulaci. Hlavne tady nejde o obecne platnou pravdu, ale jak to kdo (subjektivne) vnima. Ja tvuj pohled chapu a respektuju, ale sam to vnimam jinak a jini jeste treba jinak. O nic vic tu ani od zacatku neslo.
LV: mne to je lito, ale ja se ted prave vratil z toho baselu, a musim s hlavou praskajici dojmy pouze konstatovat, ze ten tvuj pokus o skatulkovani, do jake miry je co realisticke, jak jsou kde videt tahy stetcem ci nikoli, popripade do jake miry byla nekde na pocatku fotografie, mi prijde jako neco naprosto absurdniho, asi jako poznamky cisare Josefa v Amadeovi o tom, ze Mozartova skladba mela prilis not..
Existuji dobre a spatne obrazy, a takove, ktere mne nejak necim probudi ci ne.
Zbytek je, Lubosi, jakkoli mne mrzi, ze to tak bez obalu rikam, o nicem.
do pátku jsou ve zlíně, v budově č.32 ve svitu vystavený bakalářský a magisterský práce grafickýho designu, reklamní fotografie a prostorové tvorby. 3., 4. a 5. patro.
kdyby jel nekdo kolem....
Jitko, ja souhlasim a myslim, ze si to, co jsme oba napsali, vubec neodporuje. To bych musel psat nejakou delsi esej, abych to vse zahrnul. Primarni je urcite "co" a sekundarni je "jak"... Ale kdyz se mi nelibi nektery z moznych "jak-u", napr. nektery zpusob zpracovani/techniky, tak abych tu fotku/skladbu/sochu prijal, tak to uz musi byt extra "co".
A je jasne, ze kazdy zpusob zpracovani/techniky ma sve vhodne namety, ktere k nemu pasnou. Dalo by se to stale vice upresnovat, ale do delsich eseji se poustet vskutku nehodlam.
teprve se to chystam cele precist, utrzky se mi zdaly hodne zajimave, ale v reakci ted na Martina - vysledek podle mne neni o mediu, tedy digitalu, analogu, stetci, papiru, technice, ale o tom, co sdeluji, jak to umim sdelit (prostrednictvim jakehokoliv media) a co si umi divak ze sdeleneho odnest, technika, smer, styl je vedlejsi. Je to jen prostredek a zalezi na tom, jak s tim prosredkem umim zachazet. Jasne ze nektere styly, techniky jsou obecne srozumitelnejsi, pristupnejsi a - libivejsi. Ale to uz mozna vrstvim neco, co uz tu bylo receno. A za chvili musim pryc, takze si to cele musim nechat na pozdeji.
no, ja ty omalovanky (v tom smyslu jak je chape Lubos) take prilis moc nemusim. pocitove vnimani rozdilu mezi nejakou omalovankou (ve zde zamyslenem vyznamu) a napriklad malbami zminovaneho Vermeer mohu prirovnat k rozdilum, ktere citim u analogu (s jeho jemnym, dalo by se rici az takovym "kulatym" podanim) a digitalu (s jeho az uchylnou sterilitou). a to prosim proti digitalu jako takovem nic nemam, jen se mi nelibi.
neco v tomto smyslu sem si odnesl, z toho, co psal Lubos, jestli jsem to pochopil spravne.
pes: samozrejme take muze existovat treba abstraktni malba podle fotograficke predlohy, anebo figuralni malba podle kresby krajiny apod. (jenom ted hlasim, ze o tom vim - pokousim se nyni neslusne predbehnout dalsimu nedorozumeni... ;)
Tomasi H., myslim se, ze by se nemely smesovat dohromady tyto dva pojmy:
"realisticka malba"
a
"hyperealisticka malba"
to jsou dva rozdilne pojmy (coz pri svem vzdelani urcite velmi dobre vis...)
do skatulky „realisticka malba“ se v urcitem zjednodusenem smyslu vejde mnoho klasickych maleb - napr. od Antonína Slavíčeka, Hynaise, Mařáka a tisíců dalších autorů z různých časových období, včetně řady současníků, protože i někteří naši současníci se zabývají malbou realistickou (a jiní malbou hyperrealistickou).
pokud bych se to měl pokusit definovat velmi zjednodušeně, tak na realistické malbě jsou ještě pořád vidět tahy štětcem, kdežto hyperrealistická malba je už natolik „vymazlená“, že na ní ty tahy štětcem vidět nejsou (téměř), a taková malba více evokuje fotografii...
Já vím, že je to složitější, a že někteří staří mistři kladli přes sebe natolik jemné vrstvy barev (a rozmývali je), že se v mnohých jejich plochách se tahy štěcem téměř ztrácí – prakticky nejsou vidět...
a třeba Vermeer, jehož obrazy mám velmi rád, by možná mohl být zařazen to škatulky hyperrealistů...
Ale přes to je to něco úplně jiného (což vlastně svými slovy sice říkáš také, ale je zde to ono nezbedné slůvko „ale“...)
Tomasi H., já vím, že ty to víš, a ty víš, že já to vím (to je konstatování jak z amerického rodinného seriálu;))
O to více mne mrzí, že už po několikáté předstíráš, že jsi nečetl to co, jsem skutečně napsal. A i když jsem roztržitý chaot, tak na některé zásadní formulace si dávám pozor:
čili konkrétně:
ve všech svých vstupech, ve kterých jsem zanechal výraz „omalovánka“, jsem zároveň psal, že mám na mysli hyperrealistickou malbu podle_fotografických_předloh...
čili „omalovánka“ je takový můj pracovní terminus technicus, a opakuji (s vlčí drzostí asi už po páté;)) že se jedná o hyperrealistickou malbu podle_fotografických_předloh...
takže mi prosím nepodsouvej to, co jsem nenapsal...
rozdělme si to teda přehledně do tří pracovních škatulek:
a: realistická malba
b: hyperrealistická malba
c: hyperrealistická malba podle fotografické předlohy
(někdy se tyto kategorie mohou vzájemně prolínat – například Helnwein maluje sice podle fotografií, ale zároveň přimalovává mnohé podle své fantazie, a některé jeho obrazy mohou být namalovány zcela bez fotografických podkladů - to nevím, ale předpokládám;)
samozřejmě teď se nechci rozjíždět v nějakém škatulkování, ale opět (tak jako je tvým standardním debatním zvykem;)) mi podsouváš něco, co jsem nenapsal, takže se to pokouším co nejvíc zpřehlednit...
aby v té naší debatě nebyl nevěstinec (česky řečeno bordel)
a nyní ještě zpět k podobenství:
dokonce i v death metalových kapelách najdeš naprosto špičkové muzikanty – někteří z nich jsou virtuózové...
ale i když jsou mezi nimi virtuózové, tak si death metal nepouštím, protože to prostě není můj hrnek čaje...
a nemám v úmyslu se do poslouchání death metalových kapel nutit jen pro to, že někteří z jejich členů hrají virtuózně...
a takhle nějak podobně to mám i s tvorbou Helnweina...
možná to takto nějak podobně cítí také Tom B/W...
takže Helnweina (podle toho, co jsem od něj viděl) vnímám pravděpodobně obdobně jako Tom B/W...
působí to na mne tak, že vedení Galerie Rudolfinum se poslední dobou chová čím dál víc tržně, takže pražští radní mohou alespoň zde být spokojeni, že Rudolfinu nemusí přidělovat peníze...
(i když je zároveň fakt, že koncertní síň Rudolfina bude asi pořád silně prodělečná, a to i v případě, že by bylo do posledního místečka narváno na všech tamních koncertech)
Tomasi H. a Pisto M., omlouvam se za mozna prilis agresivni vyzneni nekterych vlcich vyplodu...
ale v kazdem pripade: tato vasniva debata je docela dobrou rozcvickou...
Nebo bychom mozna meli vsichni diskutovat pouze v poste, tim se nebezpeci ze se nekdo u toho bude nudit snizi na unosnou mez. Nebo bychom treba nemeli diskutovat vubec, co ty na to, Milane?
Hmm, to vlastne neni tak spatnej napad.