v prvnim okamziku mne trochu vadilo ostreni na kliku a svincik za hlavou (a svincik v me hlave;)), ale potom jsem si ihned zvykl a zjistil, ze se mi ten neporadek za hlavou a ostreni uplne jinam zacina libit...
opravdu velmi pekna fotografie s jakymsi kouzlem... =:o)
LV: nevim, jestli ta diskuse neni prilis riskantni podnik. Ale mozna, kdybych to ob odstavec prolozil treba vypravenim o kasparkovych dobrodruzstvich, by se to tentokrat obeslo bez protestu.
ja sem mel cuky ten vlkuv text [http://www.fstop.cz/e/vlk/exhibitions-and-literature/080610-1438/] prelozit do soucasnyho jazyka televizniho divaka, kterej vstreba cokoliv, pokud se to zvladne shrnout do jedny sekundy, ale na prvni pruchod mi z toho vysla silena sprostarna, tak sem to radsi vzdal. :)
Milane, nejsem vedoucim odpoledni smeny, nemam povereni vyvozovat dusledky a provadet karna opatreni, a tak si alespon dovolim konstatovat, ze tvuj diskusni prispevek se mi v subjektivnim smyslu nejevi byt zcela relevantnim k danemu tematu, kterym je otazka skutecne i zdanlive vzajemne vzdalenosti sveta fotografie a sveta malby, a hledani jejich spolecneho jmenovatele, respektive tvuj prispevek se mi nejevi byt natolik konstruktivnim, aby prispel ke zdarnemu prubehu diskuse a pomahal budovat mosty vzajemnosti a bratrstvi mezi debatujicimi sysly...
ale nekteri jini - a to mas asi pravdu - jsou natolik tak slusni, ze svou nudu neprojevi verejne, coz muze vyustit k pocitu nesnesitelne flustrace a naslednemu spachani trestneho cinu...
Tomasi H., diky teto debate (pro mne skutecne prinosne) jsem si jeste vice uvedomil, jak odlisny je svet fotografie od sveta malby...
jak je uplne jine vnimani techto dvou vzajemne vzdalenych svetu...
a toto tema bych v nasledujicich dnech rad vice rozvinul...
(k teto debate bych rad prizval kohokoliv, kdoho to zajima...)
nekdo by rekl, ze fotografie se s malbou prolina...
ano, v nekterych pripadech...
v soucasnosti v mnohych pripadech...
a v nekterych pripadech velice silne - treba prave u urcitych forem hyperrealismu...
napada mne vsak, zda by Darwin mnel z tohoto krizeni radost...
zda nejde o evolucni krok, predem odsouzeny k nezdaru...
nyni efektni, ale z hlediska dejin krok do baziny, jejiz hladina se zase uzavre, jako kdyby se nic nestalo...
z hlediska dejin zarici pouze v kratke slave, a potom krokem postupne zanikajicim...
michaji se nyni dva odlisne svety, ktere spolu nemohu dlouho vydrzet v manzelskem svazku?
opravdu: jeste nikdy drive jsem si neuvedomil tak zretelne jako nyni, jak jsou tyto dva svety od sebe vzdaleny...
a to i pres to, ze drive - v dlouhych predeslych tisiciletich - se vetsinou malovalo pouze pro to, ze jeste nebyl vynalezen fotoaprat...
takze je fotografani pokracovanim malovaní?
domnivam se, ze neni...
rekl bych, ze jde o uplne jinou disiplinu...
jak je psano na "kazdem rohu" - fotografie malbu osvobodila...
ano, osvobodila...
nebyla to malba, kdo prinesl svobodu fotografii...
byla to fotografie, jez osvobodila malbu...
a od te doby je tedy malba svobodna...
osvobozeni malby vynalezem fotografie byla jedna z uplne nejzasadnejsich a nejuzasnejsich veci, jake se v dejinach umeni mohly vubec stat...
pises: "...Tady (na Art/Basel - pozn. vlk) panuje chaos, a presne to je na tom to cenne, diky tomu ziskas uplne jiny celkovy pocit. To pomaha najit cestu v pripadech, kdy clovek je polapeny v nejakem schematu (a ma tendence vytvaret generalizujici teorie). Najednou zjistis, ze podstata spociva opravdu nekde jinde nez v pouzite technice, viditelnych tazich stetce nebo cemkoli jinem, a ten nejmensi spolecny jmenovatel zacne dostavat jinou podobu..."
Tomasi H., jde o uplne jine poznani, nez to, ktere se nejakym chorobnym zpusobem rozviji u mne?
jako kdybych u malby cim dal vic odsouval na druhou kolej obsah a nechtel o nem ani vedet, ze vubec nejaky je...
kdezto u fotografie mne obsah naopak cim dal vice chybi...
naprosto opacne smerovani...
dva svety, a kazdy z nich ma jine poslani?
ted teda opet velmi zjednodusuji a navic jsem vubec asi nenapsal to podstatne, co mam na mysli... ale jak to tedy napsat?
pro spoustu lidi je fotografie a malba temer totez...
ale ne pro mne...
cim vice jsem toho videl (a porad jsem toho videl smesne malo), tak tim vice se ty pomyslne nuzky rozeviraji...
zobecnuji?
ba primo nepricetne zobecnuji?
ano...
ano, urcite nyni straslive zobecnuji...
pokousim se to nejak formulovat, ale asi na to jdu ze spatneho konce...
mozna z konce zcela pomyleneho...
ale pres to...
cosi mne strasi v makovici...
varujes pred generalizujicimi teoriemi...
ano, na to je treba davat bacha...
ale co kdyz spolecny jmenovatel prece jen existuje?
vlastne zdyt i ty se o jakemsi spolecnem jmenovateli zminujes...
jmenovateli napred nenapadnem, skoro ukrytem, ktery pozdeji vypluje na povch...
ve tvem vykladu jde spolecny jmenovatel napric technikami, napric formou...
ale co je tedy ten spolecny jmenovatel?
neverim tomu, ze jim je obsah...
tak co jineho jim je, kdyz ne obsah?
anebo prece jen obsah?
kdepak, to bude neco jineho...
jak sam naznacujes, je to cosi velmi subtilniho...
zpocatku temer neviditelneho...
temer nepolapitelneho...
mozna nedefinovatelneho?
nojo, pro nektere nase zdejsi kolegyne a kolegy se tyto vlci otazky mohou jevit jako uplne idiotske...
ale to asi bude jen tim, ze ty otazky neumim spravne polozit...
aby znely alespon trochu srozumitelne...
aby to, na co se ptam, melo hlavu, trup, koncetiny, nart a patu...
anebo opravdu pokladam idiotske otazky...
zkratka ted to nedokazu jasne formulovat, ale tusim, ze toto tema je velmi dulezite, a pokud ne dulezite, tak alespon zajimave...
nyni jsem teprve na zacatku - zatim si jeste vice, nez pripadnou odopovedi, marne lamu kedlubnu tim, jak otazku vubec spravne formulovat...
protoze ten, kdo se neumi spravne zeptat, nedozvi se nic...
velevazeny Pisto, nyni cituji vlka, cili sam sebe:
"..., ano, urcite je zajimave, kdyz malir ovlivni fotografy (to neni v dejinach poprve), ale subjektivne dodam, ze "umelohmotne vyhlazena" hyperrealisticka malba neni pro mne (prestoze to po remeslne strance obdivuji).
(teda mozna tam bude mit i nejake fotky, ale to nevim)
I kdyz - to je take fakt - mam rad nektere jine hyperealisticke malire - takove, kteri maluji tak, ze to vypada jako uplne obycejna vyfocena banalni momentka z ulice apod. (divak na prvni pohled obvykle ani nepozna, ze to neni fotka, ale malba - je v tom takovy temer zenovy zert - vyuka v trpelivosti a zacvicovani v zabijeni casu a akceptovani zmaru), ale ted nevim jejich jmena..."
Tomasi H., omlouvam se, ze sem vkladam znovu pomerne debilni vlci blabol - prosim te ani to znovu necti - ja se za tento blablol ponekud stydim - ten odkaz je jenom dukaz pro Pistu, aby Pista videl. ze mozna neni az tak pozornym ctenarem...
Pisto, to je dobre - o nic nejede - probereme to potom u piva...
a teď si du připravit nějakou omluvenku na to, co mě přivedlo na to, todle napsat.
jo! - lítost nad tim promarněnym příměrem, povzdych + hrozně moc urgentní práce v práci.
hele a mám to správně pochopený tak, že se bavíte o tom, co to je ta věc, o který se bavíte?
totiž, kdyby vás to zajímalo, tak ještě když ste byli schopný udržet původní myšlenku, tak jsem vám chtěl vysvětlit, jak to všechno je (měl jsem připravenej pěknej příměr s brunetkama a vyfetlejma pekingskejma psíkama), jenže teď už je pozdě.
někdo z vás snad ještě dokáže v jedný větě shrnout jádro problému tak, aby to bylo jednoznačný, břitký a vůbec ještě nějak divácky zábavný?
nesuhlasim, rusenie v komunikacii je evidentne na oboch stranach. vlk sice pise, ze ide o jeho osobne preferencie, ale vzpati zotrie vsetkych "hyperrealistyckych maliarov" obecne, bez kontextu. pravda k tomasovi taky par viet nedoslo :)
... a teraz by som mal ten svoj vyplod zmazat, ale uz sa mi nechce.
milane cyve!#@$%, slapnul si do peknyho hovna, tak prosimte vycouvej.
a btw, tomasi, ty uz zase podsouvas lidem, co nenapsali, a v zapeti na ten konstrukt reagujes -- chapu, ze to asi nedelas zamerne, ale bolestny je to porad stejne. :/
opravdu velmi pekna fotografie s jakymsi kouzlem... =:o)