Pravidla přispívání ve "výstavách a publikacích":
1) tento board je otevřený veřejnosti - postujte pouze odkazy nebo informace,
2) když něco zmizí, smazal jsem to/přesunul, porušili jste pravidlo 1.
ale nekteri jini - a to mas asi pravdu - jsou natolik tak slusni, ze svou nudu neprojevi verejne, coz muze vyustit k pocitu nesnesitelne flustrace a naslednemu spachani trestneho cinu...
Tomasi H., diky teto debate (pro mne skutecne prinosne) jsem si jeste vice uvedomil, jak odlisny je svet fotografie od sveta malby...
jak je uplne jine vnimani techto dvou vzajemne vzdalenych svetu...
a toto tema bych v nasledujicich dnech rad vice rozvinul...
(k teto debate bych rad prizval kohokoliv, kdoho to zajima...)
nekdo by rekl, ze fotografie se s malbou prolina...
ano, v nekterych pripadech...
v soucasnosti v mnohych pripadech...
a v nekterych pripadech velice silne - treba prave u urcitych forem hyperrealismu...
napada mne vsak, zda by Darwin mnel z tohoto krizeni radost...
zda nejde o evolucni krok, predem odsouzeny k nezdaru...
nyni efektni, ale z hlediska dejin krok do baziny, jejiz hladina se zase uzavre, jako kdyby se nic nestalo...
z hlediska dejin zarici pouze v kratke slave, a potom krokem postupne zanikajicim...
michaji se nyni dva odlisne svety, ktere spolu nemohu dlouho vydrzet v manzelskem svazku?
opravdu: jeste nikdy drive jsem si neuvedomil tak zretelne jako nyni, jak jsou tyto dva svety od sebe vzdaleny...
a to i pres to, ze drive - v dlouhych predeslych tisiciletich - se vetsinou malovalo pouze pro to, ze jeste nebyl vynalezen fotoaprat...
takze je fotografani pokracovanim malovaní?
domnivam se, ze neni...
rekl bych, ze jde o uplne jinou disiplinu...
jak je psano na "kazdem rohu" - fotografie malbu osvobodila...
ano, osvobodila...
nebyla to malba, kdo prinesl svobodu fotografii...
byla to fotografie, jez osvobodila malbu...
a od te doby je tedy malba svobodna...
osvobozeni malby vynalezem fotografie byla jedna z uplne nejzasadnejsich a nejuzasnejsich veci, jake se v dejinach umeni mohly vubec stat...
pises: "...Tady (na Art/Basel - pozn. vlk) panuje chaos, a presne to je na tom to cenne, diky tomu ziskas uplne jiny celkovy pocit. To pomaha najit cestu v pripadech, kdy clovek je polapeny v nejakem schematu (a ma tendence vytvaret generalizujici teorie). Najednou zjistis, ze podstata spociva opravdu nekde jinde nez v pouzite technice, viditelnych tazich stetce nebo cemkoli jinem, a ten nejmensi spolecny jmenovatel zacne dostavat jinou podobu..."
Tomasi H., jde o uplne jine poznani, nez to, ktere se nejakym chorobnym zpusobem rozviji u mne?
jako kdybych u malby cim dal vic odsouval na druhou kolej obsah a nechtel o nem ani vedet, ze vubec nejaky je...
kdezto u fotografie mne obsah naopak cim dal vice chybi...
naprosto opacne smerovani...
dva svety, a kazdy z nich ma jine poslani?
ted teda opet velmi zjednodusuji a navic jsem vubec asi nenapsal to podstatne, co mam na mysli... ale jak to tedy napsat?
pro spoustu lidi je fotografie a malba temer totez...
ale ne pro mne...
cim vice jsem toho videl (a porad jsem toho videl smesne malo), tak tim vice se ty pomyslne nuzky rozeviraji...
zobecnuji?
ba primo nepricetne zobecnuji?
ano...
ano, urcite nyni straslive zobecnuji...
pokousim se to nejak formulovat, ale asi na to jdu ze spatneho konce...
mozna z konce zcela pomyleneho...
ale pres to...
cosi mne strasi v makovici...
varujes pred generalizujicimi teoriemi...
ano, na to je treba davat bacha...
ale co kdyz spolecny jmenovatel prece jen existuje?
vlastne zdyt i ty se o jakemsi spolecnem jmenovateli zminujes...
jmenovateli napred nenapadnem, skoro ukrytem, ktery pozdeji vypluje na povch...
ve tvem vykladu jde spolecny jmenovatel napric technikami, napric formou...
ale co je tedy ten spolecny jmenovatel?
neverim tomu, ze jim je obsah...
tak co jineho jim je, kdyz ne obsah?
anebo prece jen obsah?
kdepak, to bude neco jineho...
jak sam naznacujes, je to cosi velmi subtilniho...
zpocatku temer neviditelneho...
temer nepolapitelneho...
mozna nedefinovatelneho?
nojo, pro nektere nase zdejsi kolegyne a kolegy se tyto vlci otazky mohou jevit jako uplne idiotske...
ale to asi bude jen tim, ze ty otazky neumim spravne polozit...
aby znely alespon trochu srozumitelne...
aby to, na co se ptam, melo hlavu, trup, koncetiny, nart a patu...
anebo opravdu pokladam idiotske otazky...
zkratka ted to nedokazu jasne formulovat, ale tusim, ze toto tema je velmi dulezite, a pokud ne dulezite, tak alespon zajimave...
nyni jsem teprve na zacatku - zatim si jeste vice, nez pripadnou odopovedi, marne lamu kedlubnu tim, jak otazku vubec spravne formulovat...
protoze ten, kdo se neumi spravne zeptat, nedozvi se nic...
velevazeny Pisto, nyni cituji vlka, cili sam sebe:
"..., ano, urcite je zajimave, kdyz malir ovlivni fotografy (to neni v dejinach poprve), ale subjektivne dodam, ze "umelohmotne vyhlazena" hyperrealisticka malba neni pro mne (prestoze to po remeslne strance obdivuji).
(teda mozna tam bude mit i nejake fotky, ale to nevim)
I kdyz - to je take fakt - mam rad nektere jine hyperealisticke malire - takove, kteri maluji tak, ze to vypada jako uplne obycejna vyfocena banalni momentka z ulice apod. (divak na prvni pohled obvykle ani nepozna, ze to neni fotka, ale malba - je v tom takovy temer zenovy zert - vyuka v trpelivosti a zacvicovani v zabijeni casu a akceptovani zmaru), ale ted nevim jejich jmena..."
Tomasi H., omlouvam se, ze sem vkladam znovu pomerne debilni vlci blabol - prosim te ani to znovu necti - ja se za tento blablol ponekud stydim - ten odkaz je jenom dukaz pro Pistu, aby Pista videl. ze mozna neni az tak pozornym ctenarem...
Pisto, to je dobre - o nic nejede - probereme to potom u piva...
a teď si du připravit nějakou omluvenku na to, co mě přivedlo na to, todle napsat.
jo! - lítost nad tim promarněnym příměrem, povzdych + hrozně moc urgentní práce v práci.
hele a mám to správně pochopený tak, že se bavíte o tom, co to je ta věc, o který se bavíte?
totiž, kdyby vás to zajímalo, tak ještě když ste byli schopný udržet původní myšlenku, tak jsem vám chtěl vysvětlit, jak to všechno je (měl jsem připravenej pěknej příměr s brunetkama a vyfetlejma pekingskejma psíkama), jenže teď už je pozdě.
někdo z vás snad ještě dokáže v jedný větě shrnout jádro problému tak, aby to bylo jednoznačný, břitký a vůbec ještě nějak divácky zábavný?
nesuhlasim, rusenie v komunikacii je evidentne na oboch stranach. vlk sice pise, ze ide o jeho osobne preferencie, ale vzpati zotrie vsetkych "hyperrealistyckych maliarov" obecne, bez kontextu. pravda k tomasovi taky par viet nedoslo :)
... a teraz by som mal ten svoj vyplod zmazat, ale uz sa mi nechce.
milane cyve!#@$%, slapnul si do peknyho hovna, tak prosimte vycouvej.
a btw, tomasi, ty uz zase podsouvas lidem, co nenapsali, a v zapeti na ten konstrukt reagujes -- chapu, ze to asi nedelas zamerne, ale bolestny je to porad stejne. :/
MU: podivej, reakce jako u Lubomira je na tenhle typ poznamek standardni, co na to taky rict, ze. Mohl bych tak zareagovat taky. Ale mne opravdu zajima, co te k ni vedlo. Ja teda kdyz mne neco nudi, tak se tim nezabyvam. Nechapu proc bych mel svetu sdelovat, ze neci diskuse mi nic nerika. Mozna by ses ty nemel brat tak vazne, Milane, nebo si opravdu myslis, ze tvoje poznamka nekomu neco prinesla?
Nebo bychom mozna meli vsichni diskutovat pouze v poste, tim se nebezpeci ze se nekdo u toho bude nudit snizi na unosnou mez. Nebo bychom treba nemeli diskutovat vubec, co ty na to, Milane?
Hmm, to vlastne neni tak spatnej napad.
nebo ze ho treba nudi neustale omlete dokola to same? celkem jednoduse jsem pochopil, co chce lubomir rict, a stejne tak sem to pochopil u tebe. ale hnipat se v kazdym slovicka trikrat za sebou mi prijde pomerne zbytecny a umorny. zajimavy na tom je spis fakt, ze lubomira to dokaze pobavit a bere to s velice velkym odstupem. mozna by ses nemel brat tak vazne, Tome.
LV: plazit se neni treba, jezdi tam kazdej den z prahy autobus.
MU: to ze tahle poznamka prijde je neco jako prirodni zakon, akorat clovek nikdy nevi, kdo to tentokrat bude. Mne ale uz hrozne dlouhou dobu zajima, jaky ma nekdo kdo ji napise pohnutky. Ukazat, jak jsem nad veci? Nebo neco originalnejsiho?
LV: hmm, aniz bych ted chtel tohle tema valcovat ad vomitum, tady neslo o to ze bys nejak "urazil" moje preference. To nejak snad ani nejde, mam pocit, ja jsem na to zvykly uz u svych fotografii, ze je nekdo nesnasi a jiny zboznuje, ja beru cizi nazor na moje veci spis jako pocasi, o tom to neni. Navic, ohledne Helnweina je to jako s temer kazdym autorem, nektere veci ma genialni, nektere mene, adorace à la chèque en blanc nefunguje nikdy a u nikoho.
To na co jsem reagoval byl ten kulhajici pokus o zobecnovani, a moje doporuceni s navstevou Art/Basel bylo mineno uprimne: nikde jinde na svete nenajdes umeni ve vsech jeho formach a podobach, ze vsech epoch a vsech myslitelnych technikach takhle koncentrovane vedle sebe. Tenhle pohled neni nikde jinde v takove duslednosti mozne zazit, vetsina vystav, sbirek a muzeji je organizovana podle autoru, stylu a technik. Tady panuje chaos, a presne to je na tom to cenne, diky tomu ziskas uplne jiny celkovy pocit. To pomaha najit cestu v pripadech, kdy clovek je polapeny v nejakem schematu (a ma tendence vytvaret generalizujici teorie). Najednou zjistis, ze podstata spociva opravdu nekde jinde nez v pouzite technice, viditelnych tazich stetce nebo cemkoli jinem, a ten nejmensi spolecny jmenovatel zacne dostavat jinou podobu.
Ale samozrejme to ted ber s rezervou, ja jsem dalek toho nekoho k necemu nutit nebo jej o necem presvedcovat, a pokud to ted cinim, tak to ber jako vyraz me naklonnosti, nebo mam li to vyjadrit s mne vlastni aroganci, u vetsiny lidi vubec nemam potrebu je s mym pohledem konfrontovat, at uz si mysli cokoli.
ono pouhymi par vetami nelze nez zobecnovat. a je to vzdy takova spolehliva udicka, na kterou se chytis. ale aby to nevyznelo nepatricne, ja jsem za to rad, z mnohych plku se nekdy vyvine zajimava debata. nekdy take ne, nebot se v tom mnozi ztratime, ale to k tomu uz patri.
MS: sorry, mne to proste prislo legracni, jako asi vetsina pokusu o zobecnovani v tehle oblasti.
Vnimani je vzdycky subjektivni, myslim, ze jsem nikdy netvrdil nic jineho.
debaty o umeni patri mezi nejkrutejsi lidske cinnosti...
ale co kdyz prece jen ma nejaky smysl se poradne a dukladne porafat treba o malbe?
i za cenu mnohocetnych dusevnich zraneni...
treba potom nekdy pozdeji dojde k nejake katarzi...
ja jsem za mnohe zdejsi debaty vdecny...
treba pred tydnem si mne presvedcil, ze pamatnik SNP (Bánská Bystrica) je architektonicky zajimavy - ze ma cosi jako esprit...
u tohoto pamatniku jsi mne upozornil na neco zajimaveho (za coz ti dekuji), a od te doby to tak vnimam - ten pamatnik jsem zacal uznavat...
a nebyt debaty zde, tak bych snad ani nevedel, ze pamatnik SNP jeste stale existuje, ale hlavne by mne mozna nikdy nedoslo, ze je tvarove svezi, svizny - ze jde o zivou architekturu...
to nemyslim ironicky, ale doopravdy...
takze teda vysledek za posledni tyden:
s Helnweinem se to nepovedlo, ale povedlo se to s pamatnikem SNP...
coz znamena 50% uspesnost...
a to prece neni uplne marny vysledek...
muzeme to brat take tak, ze aktualni stav je 1:1
ale co ted s tou nacatou malbou?
Tomasi H., berme to optimisticky: pokud jeste nejsme netecni rezignovani flegmatici, a jsme ochotni se pohadat kvuli necemu tak obskurnimu jako je malba, tak to s nami jeste neni uplne tak spatne...
Pravidla přispívání ve "výstavách a publikacích":
1) tento board je otevřený veřejnosti - postujte pouze odkazy nebo informace,
2) když něco zmizí, smazal jsem to/přesunul, porušili jste pravidlo 1.
Databáze fotografických výstav --
http://fotomonitor.info/www/vystavy/vy.asp
Pozvánky na výstavy a jejich recenze --
http://www.photorevue.com/
Přehled aktuálních berlínských výstav včetně vernisáží --
http://www.indexberlin.de/